7. Milieu

Milieu

Terug naar navigatie - Milieu

Dit programma gaat over de inzameling van afval, het aanleggen en onderhouden van riolen, duurzaamheid, duurzame energie, klimaatbestendigheid, natuur en landschap en milieubeheer. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING -7.613 -7.515 -7.247 -7.625 -7.888 -8.124
7.2 AFVAL -10.435 -11.043 -10.091 -10.093 -10.093 -10.093
7.3 MILIEUBEHEER -5.037 -9.860 -10.059 -9.356 -9.055 -9.054
Totaal 7. MILIEU -23.084 -28.418 -27.398 -27.073 -27.036 -27.271
Baten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING 10.802 10.424 10.897 11.358 11.661 11.917
7.2 AFVAL 13.796 13.475 13.697 13.697 13.697 13.697
7.3 MILIEUBEHEER 672 3.492 3.077 2.422 2.122 2.122
Totaal 7. MILIEU 25.270 27.391 27.671 27.478 27.480 27.736

7.1 Riolering

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING -7.613 -7.515 -7.247 -7.625 -7.888 -8.124
Baten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING 10.802 10.424 10.897 11.358 11.661 11.917

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel  Bedrag
Lasten      
Maaien sloten De begrote kosten voor het maaien van de sloten worden vanaf 2024 verantwoord onder beleidsproduct 2.2 Openbaar groen Voordeel 268
Baten      
Rioolheffing Baten uit rioolheffing zijn bijgesteld o.b.v. realisatie 2022 en berekening kostendekkendheid begroting 2024. Voordeel 653
Aanwending voorziening riolering De aanwending uit de voorziening riolering is door de hogere baten uit rioolheffingen verlaagd Nadeel 192

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel  Bedrag
Lasten      
Dotatie voorziening riolering Op basis van realisatie en kostendekkendheid is er in 2022 sprake geweest van een dotatie aan de voorziening riolering. Voordeel 741
Onderbesteding uitbestede werkzaamheden In het kader van de herindeling en het beheer op orde is men in 2022 terughoudend geweest met het uitbesteden van werkzaamheden. Nadeel 309
Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden.    

7.2 Afval

Afval

Terug naar navigatie - Afval

Tot dit beleidsproduct behoren het inzamelen en laten verwerken of recyclen van huishoudelijk afval, en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
7. MILIEU
7.2 AFVAL -10.435 -11.043 -10.091 -10.093 -10.093 -10.093
Baten
7. MILIEU
7.2 AFVAL 13.796 13.475 13.697 13.697 13.697 13.697

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Attero In 2023 heeft uitspraak plaatsgevonden inzake Attero in het nadeel van de gemeenten (last 2023), welke wordt gedekt (baat) uit de voorziening afvalinzameling. Deze last is er alleen voor 2023, vandaar een voordeel in 2024 tov 2023. Voordeel 922
Reparaties glascontainers In 2023 heeft zich een incidentele kostenpost voorgedaan voor de reparatie van glascontainers, welke wordt gedekt (baat) uit de voorziening. Voordeel 160
Grondstoffenbeleidsplan

Op 2 februari 2023 heeft uw raad het raadsvoorstel Grondstoffenbeleidsplan vastgesteld. De uitvoeringskosten zijn voor 2023 hoger dan in 2024. In 2023 worden de kosten gedekt uit de voorziening afval en vanaf 2024 wordt het meegenomen in de tarief afvalstoffenheffing.

Voordeel 115
Indexatie Door indexatie zijn de begrote kosten in 2024 hoger dan in 2023. Nadeel 245
       
Baten      
Attero In 2023 heeft uitspraak plaatsgevonden inzake Attero in het nadeel van de gemeenten (last 2023), welke wordt gedekt (baat) uit de voorziening afvalinzameling. Nadeel 922
Reparaties glascontainers In 2023 heeft zich een incidentele kostenpost voorgedaan voor de reparatie van glascontainers, welke wordt gedekt (baat) uit de voorziening. Nadeel 160
Grondstoffenbeleidsplan Op 2 februari 2023 heeft uw raad het raadsvoorstel Grondstoffenbeleidsplan vastgesteld. De uitvoeringskosten zijn voor 2023 hoger dan in 2024. Nadeel 195
Verhoging afvalstoffenheffing en aanwending voorziening afval Het uitgangspunt is om voor afval 100% kostendekkend te zijn. Bij de begroting 2023 is de kostendekkendheid 90%. Om voor 2024 100% kostendekkend te zijn zullen de afvalstoffenheffingen de komende 3 jaar geleidelijk worden verhoogd. Om dit geleidelijk te doen zal ook de voorziening afval aangewend worden. Voordeel 1.510

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Dotatie voorziening afval In 2022 hebben er diverse incidentele dotaties aan de voorziening afval plaatsgevonden zoals Opheffing GR afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel (€ 543.000), Attero (€ 453.000) en kostendekkendheid jaarrekening 2022. Voordeel 1.559
Herschikking budget afval en indexatie Door herschikking van het budget en indexatie zijn de begrote kosten 2024 hoger. Nadeel 1.218
Baten      
Opheffing GR Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel Betreft aandeel vermogen na opheffing van de GR Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel. Nadeel 543
 Attero Op basis van het vonnis in 2021 in de zaak Attero hebben de gemeenten hun eerder betaalde claim terug ontvangen. Waar de CGM-gemeente deze in 2021 direct hebben gestort in de voorziening afval hebben de voormalige gemeente Boxmeer en Sint Anthonis  dit geparkeerd op de balans. In 2022 zijn deze bedragen alsnog in de voorziening gestort. Nadeel 453
Overige opbrengsten Door verrekeningen uit oudere jaren en de goede oud papierprijs waren de overige opbrengsten 2022 hoger dan in 2024 wordt voorzien. Nadeel 426
Verhoging afvalstoffenheffing Het uitgangspunt is om voor afval 100% kostendekkend te zijn. Bij de begroting 2023 is de kostendekkendheid 90%. Om voor 2024 100% kostendekkend te zijn zullen de afvalstoffenheffingen de komende 3 jaar (2024-2026) geleidelijk worden verhoogd. Om dit geleidelijk te doen zal ook de voorziening afval aangewend worden. Voordeel 1.510

7.3 Milieubeheer

Milieubeheer

Terug naar navigatie - Milieubeheer

Tot dit beleidsproduct behoren:

A) gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu en het realiseren van een duurzame leefomgeving;

B) gemeentelijke  taken voor het faciliteren en stimuleren van duurzame en gezonde mobiliteit en bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

A) Opstarten uitbreiding meetnetwerk Land van Cuijk 2. Subsidie voor verwijdering houtstookinstallatie of de aanschaf van filters

Terug naar navigatie - A) Opstarten uitbreiding meetnetwerk Land van Cuijk 2. Subsidie voor verwijdering houtstookinstallatie of de aanschaf van filters

1. We willen in 2024 starten met het uitbreiden van het meetnetwerk luchtkwaliteit. Op dit moment vindt dat alleen plaats in de voormalige gemeente Sint Anthonis. We willen dit uitbreiden naar LvC en ook beter afspreken wat we met de resultaten doen. 2. We willen inwoners een duwtje in de goede richting geven door het beschikbaar stellen van een subsidie om de houtstookinstallatie permanent te verwijderen of een filter te laten installeren. 

Wat gaan we daarvoor doen?

A) Samen werken we naar een klimaatbestendig Land van Cuijk door klimaatadaptief denken en handelen in alle praktische en beleidsmatige keuzes bij de inrichting van Land van Cuijk.

Terug naar navigatie - A) Samen werken we naar een klimaatbestendig Land van Cuijk door klimaatadaptief denken en handelen in alle praktische en beleidsmatige keuzes bij de inrichting van Land van Cuijk.

In 2027 hebben we als doel: 

  • Klimaatbestendigheid onderdeel maken van alle processen, plannen en visies van de gemeente en het waterschap;
  • Klimaatbestendigheid leidend in ruimtelijke beleidskeuzes te laten zijn;
  • De benodigde opgaven en ambities data-gedreven scherp te stellen;
  • Overheden, inwoners, bedrijven en partners voelen zich verantwoordelijk voor het klimaatbestendiger maken van hun omgeving. 

Wat gaan we daarvoor doen?

B) Faciliteren en stimuleren van duurzame en gezonde mobiliteit en bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.

Terug naar navigatie - B) Faciliteren en stimuleren van duurzame en gezonde mobiliteit en bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.
  • Veilige fietsverbinding in Grave. Een veiligere oostwest verbinding voor fietsers (scholieren en inwoners) over Graafsche Raam. 
  • Bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.
  • Meer ruimte inzetten/inrichten die bijdraagt aan een gezonde en aantrekkelijke woon- en leefomgeving
  • Meer actieve mobiliteit, lopen en fietsen of gebruik van gedeeld vervoer (OV) en minder auto gebruik. (modelshift en fietsagenda)

De raad stelt het mobiliteitsplan en een uitvoeringsprogramma vast en bepaalt daarmee waarvoor en wanneer en hoeveel middelen en capaciteit ingezet wordt om deze doelen te bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
7. MILIEU
7.3 MILIEUBEHEER -5.037 -9.860 -10.059 -9.356 -9.055 -9.054
Baten
7. MILIEU
7.3 MILIEUBEHEER 672 3.492 3.077 2.422 2.122 2.122

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Omgevingsdienst  De kosten voor de Omgevingsdienst Brabant Noord Oost stijgen. Nadeel 670
Diverse subsidies

Het budget voor subsidies in 2024 is t.o.v. 2023 lager (zie ook baten). De subsidie voor groenblauwe schoolpleinen (2018-2023) en procesgelden klimaatbestendig LvC worden in 2023 afgerond. De subsidie sanering verkeerslawaai, impulsregeling klimaatadaptatie en klimaat en energie (CDOKE gelden) lopen door in 2024. Bij de jaarrekening 2023 worden de saldi overgenomen in 2024.

Voordeel 170

Duurzaamheid en Warmte transitie

Voor deze onderwerpen is een planning 2022-2023 opgesteld (deels t.l.v. reserves). Voor 2024 worden deze nog opgesteld. Voordeel 610
Klimaatbestendig LvC (klimaatneutraal) Voor het programma Klimaatbestendig Land van Cuijk is een nieuw programma opgesteld 2024 - 2027. Het vorige programma werd verantwoord onder programma 8.   Nadeel 185
Luchtkwaliteit Er  is een hoger bedrag begroot t.b.v. uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit. Met dit thema is in 2023 gestart (visievorming) en vanaf 2024 is er een uitvoeringsbudget.  Nadeel 100
Baten      
Diverse subsidies De begrote subsidies zijn lager, zie ook lasten. Nadeel 170
Onttrekking reserves De onttrekking voor de plannen duurzaamheid en warmte is in 2024 nog niet geraamd, zie ook lasten. Nadeel 250

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
OBDN De kosten voor de Omgevingsdienst Brabant Noord Oost stijgen. Nadeel 1.460
Diverse subsidies De begrote subsidies zijn lager, zie ook baten. Nadeel 2.630
Duurzaamheid  Voor de opgave duurzaamheid is in 2022 een 'overgang-uitvoeringsprogramma 2022 en 2023' opgesteld en door uw raad vastgesteld (totale uitgaven € 347.200, dekking uit regulier budget en reserve duurzaamheid).  In 2022 is € 84.000 uitgegeven. Vanaf 2024 is alleen structurele budget voor duurzaamheid in de begroting opgenomen.   Nadeel 95
Warmte transitie Van het bedrag dat de vijf voormalige gemeenten ontvingen voor warmtetransitie is een reserve gevormd van € 974.000. Deze reserve is ter dekking van de jaarlijkse uitgaven, die kunnen fluctueren. In 2022 is € 52.000 uitgegeven. In 2024 is € 320.000 geraamd.   Nadeel  270
Luchtkwaliteit Vanaf 2023 is gestart met het thema luchtkwaliteit, o.a. is het schone lucht akkoord getekend. Vanaf 2024 is er een uitvoeringsbudget van € 125.000 beschikbaar. In 2022 zijn geen uitgaven gedaan.    Nadeel 125
Klimaatbestendig LvC (klimaatneutraal) Voor het programma Klimaatbestendig Land van Cuijk is een nieuw programma opgesteld 2024 - 2027. Het vorige programma werd verantwoord onder programma 8.    Nadeel 185
Energietransitie Voor dit thema is vanaf 2023 een structureel budget opgenomen, in 2022 werden geen uitgaven gedaan. Dit budget heeft als doel o.a. onderzoek naar grootschalige opwek van energie, en opstellen van wijkuitvoeringsplannen.  Nadeel 250
Baten      
Diverse subsidies Tot 2030 zijn diverse subsidies (CDOKE gelden) geraamd door de Rijksoverheid, vanaf 2024 worden deze in de raming meerjarig opgenomen.   Voordeel 2.630
Subsidie varkenshouderijen In 2022 is t.l.v de subsidie varkenshouderijen uitgegeven.   Nadeel 260

7.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Ambities 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Koppelkansen gebiedssproces Verborgen Raamvallei 100 100 100 100 Binnen het gebiedsproces Verborgen Raamvallei zijn kansrijke meekoppelkansen aanwezig met cofinanciering van het waterschap en de provincie op het gebied van recreatie, klimaatadaptatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie.  Voor het benutten van deze koppelkansen is de komende jaren structurele financiering noodzakelijk.
Natuurontwikkeling 600       Alleen met het beschermen, behouden en realiseren van ecologische verbindingszones (hiervoor is in de Begroting tot en met 2026 al geld opgenomen) doen we onvoldoende voor de natuur en daarmee voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners. Daar waar zich kansen voor doen om nieuwe natuur te ontwikkelen (o.a. in samenhang met natuur inclusieve landbouw) is financiële ruimte nodig. De bestaande Reserves zijn hiervoor onvoldoende. In de Natuurvisie zal nadrukkelijk stilgestaan worden bij de kansen voor nieuwe natuur.
Aanpassen Stoofbrug Grave 290       Voor het aanpassen van de Stoofbrug  zijn als gevolg van kostenstijgingen extra middelen nodig voor de uitvoering 
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan 3.000 7.000 7.000 7.000 Bij de realisatie van nieuwe ruimtelijke gebiedsontwikkelingen en projecten (woningbouw, zorg, onderwijs, economie) worden als onderdeel van deze projecten mobiliteitsvoorzieningen gerealiseerd in en direct gerelateerd aan deze projecten. Voor de aanpassingen aan, of aanvullingen op, bestaande infrastructuur en voorzieningen die projectoverstijgend nodig zijn om de cumulatie van de mobiliteitseffecten van al deze projecten te faciliteren en te realiseren (aanpassingen aan b.v. verbindingswegen, ontsluitingswegen en rotondes etc.  zijn middelen nodig. In de kadernota zijn hiervoor deze middelen  opgenomen, daarmee voldoen we ook aan de voorwaarde, eigen middelen zijn gereserveerd, om in aanmerking te kunnen komen voor cofinanciering vanuit de provincie en/of het rijk. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 12. * ontschotten.
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan 3.000 5.000 5.000 5.000 Een van de ambities voor de mobiliteitstransitie is modelshift. Daarbij is het streven het fietsgebruik en OV gebruik te stimuleren als alternatief voor autogebruik. Vanuit de provincie Noord-Brabant worden stimuleringsprogramma's opgezet. O.a. Sjees en Smartway-Z. Deze programma's richten zich op stimulering van ander gedrag van bewoners en werknemers in de gemeente, fietsen i.p.v. autorijden. Onderdeel van deze campagnes is de benadering van werkgevers. Naast kennis en gedragscampagnes zijn er ook aanpassingen en aanvullingen nodig op de faciliteiten voor fietsers, meer deelfietsen, oplaadpunten, collectief vervoer.  De regionale opgave en zo ook voor onze gemeente is te investeren in het aanleggen van bredere en toegankelijkere (door)fietspaden en het aanpassen het  van bestaande fietspaden. Ook hier geldt reservering van eigen middelen als een van de voorwaarden voor cofinanciering vanuit provinciale of rijksmiddelen. Om die reden zijn deze middelen in de kadernota opgenomen. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 11. * ontschotten
Budgetneutraal          
Riolering 13.890 11.155 9.512 5.382 Investeringen conform vastgestelde gemeentelijke rioleringsplannen.  Dekking t.l.v. van de riolering. 

 

 

7.5 Verbonden partijen

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het werkveld van het ODBN kenmerkt zich door veranderingen die de afgelopen jaren alleen maar in omvang en frequentie zijn toegenomen. Jurisprudentie, beleidswijzigingen en uitstel van wetgeving maken het voor ODBN-medewerkers en deelnemers lastig om exact te bepalen wat er in 2024 gaat gebeuren. Op dit moment is de verwachting dat de Omgevingswet per 1-1-2024 in werking treedt waardoor 2024 het eerste jaar wordt waarin we gaan werken onder deze nieuwe wetgeving. Op dat moment zal ook blijken of de systemen en de betreffende organisaties klaar zijn voor deze wijziging. Verwacht wordt dat dit nog tot de nodige uitdagingen gaat leiden. Ook onze omgeving, burgers en bedrijven, zullen met deze nieuwe wetgeving aan de slag gaan. De maatschappelijke dossiers; de Wet natuurbescherming (soorten en gebieden), stikstof, energie, water en bodem zullen van grote invloed zijn op het werk in 2024. Het zijn tijden met veel dynamiek. Dat betekent voor de ODBN-medewerkers dat ze flexibel moeten zijn, maar ook veel veerkracht moeten tonen. Anderzijds mogen ze meewerken aan grote transities die op ons afkomen waarin de uitvoering een steeds belangrijkere stem krijgt. Immers zonder uitvoering geen beleidseffecten. Naast de uitvoering van beleid is het ODBN steeds beter in staat om invulling te geven aan de rol van signaleren en agenderen van zaken waar we in de praktijk tegenaan lopen. Deze veranderingen betekenen dat het ODBN voortdurend met de deelnemers in gesprek moet zijn om hier goed mee om te gaan. Op het gebied van financiën is het voor de ODBN lastig om een voorspelling te doen voor 2024. De hoge inflatie en de hogere loonkosten als gevolg van een nieuwe cao betekenen hogere kosten. Deze zijn nauwelijks beïnvloedbaar. Het ODBN de afgelopen jaren de kostenstijging weten te beperken tot de gevolgen van autonome ontwikkelingen. De insteek is om de komende jaren de kostenstijging te blijven beperken tot autonome ontwikkelingen. Daarnaast blijft het ODBN  werken aan efficiëntere en effectievere methoden. De inzet van informatiegestuurd werken (IGW) en de robotisering van administratieve processen gaan daarbij helpen.

7.6 Beleidskaders

7.7 Beleidsindicatoren