6. Verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke dito risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet de bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee de gemeente op enigerlei wijze verbonden is. Het criterium is daarom gelegd bij die partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang (artikel 1 lid d BBV) wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Met een financieel belang (artikel 1 lid c BBV) wordt bedoeld: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. 

Overzicht verbonden partijen:

Gemeenschappelijke regeling

Programma

Gemeenschappelijke regeling

Vennootschappen en coöperaties

Stichtingen en verenigingen

Euregio Rijn-Waal

3

X

 

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

7

X

 

 

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant 

6

X

 

 

Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

1

X

 

 

GGD Hart voor Brabant

6

X

 

 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

1

X

 

 

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

6

X

 

 

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

4

X

 

 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

4

X

 

 

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

6

X

 

 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

1

 

 

X

Bank Nederlandse gemeenten

1

 

X

 

Regio Noord-Oost Brabant

3

 

 

X

Brabant Water

1

 

X

 

Agrifood Capital

3

 

 

X

Regionaal Bedrijvenpark Laarakker

3

 

X

 

Enexis Holding N.V. 

3

 

X

 

Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV

3

 

X

 

CSV Amsterdam BV

3

 

X

 

 

Bijzondere ontwikkelingen

Gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen

Per 1 juli 2022 is de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Het doel van deze wetswijziging is het versterken van de positie van de raden bij besluitvorming door gemeenschappelijke regelingen. Een ander doel is de controlerende rol van de gemeenteraad te versterken. Dit gebeurt deels door bestaande bevoegdheden aan te passen. De wet biedt ook nieuwe instrumenten aan voor de raad.

Een deel van deze wijzigingen volgt direct uit de wet en gold meteen op 1 juli 2022. Een aanpassing van de GR is hiervoor niet nodig. De wet schrijft voor dat de andere wijzigingen binnen twee jaar, uiterlijk op 1 juli 2024, opgenomen moeten zijn in de GR. Een aantal gemeenschappelijke regelingen en de coördinatiegemeente  Meierijstad hebben het voortouw genomen om samen een plan van aanpak te maken voor de invoering van de gewijzigde Wgr. In de raadsinformatiebrief RIS 2023-RIB-131 d.d. 28 juni 2023 bent u hierover geïnformeerd.

Motie Kritisch op gemeenschappelijke regelingen

In de raadsvergadering van 6 juli 2023 is de motie "Kritisch op- gemeenschappelijke regelingen" aangenomen. In deze motie verzoekt de gemeenteraad het college  1. om in het vervolg zowel in het dagelijks bestuur en algemeen bestuur van de betreffende gemeenschappelijke regelingen als in haar eigen besluitvorming kritischer te zijn op de kosten bij gemeenschappelijke regelingen en 2. in raadsvoorstellen over P&C stukken van gemeenschappelijke regelingen een meerjarig overzicht van de kosten voor onze gemeente en de effecten hiervan op ons begrotingssaldo toe te voegen. Het college zal deze motie conform uitvoeren in 2024 bij de behandeling van de Kadernota's en Begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen.

Centrumregelingen

De gemeente Land van Cuijk neemt deel aan twee centrumregelingen, te weten Centrumregeling WMO Brabant Noordoost en centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant. De Wet gemeenschappelijke regelingen kent vijf (publiekrechtelijke ) samenwerkingsverbanden: Openbaar lichaam, Bedrijfsvoeringsorganisatie, Gemeenschappelijk orgaan, Centrumregeling en Regeling zonder meer. Bij een centrumregeling worden bestuursbevoegdheden van het ene gemeentebestuur gemandateerd aan en uitgeoefend door het gemeentebestuur van een andere gemeente. Een centrumregeling vereist geen nieuwe organisatie; er is anders dan bij het openbaar lichaam, de bedrijfsvoeringsorganisatie en het gemeenschappelijk orgaan geen sprake van verzelfstandiging. Er is ook geen sprake van een eigen rechtspersoonlijkheid. Derhalve vallen de centrumregelingen niet onder de verbonden partijen.

Euregio Rijn-Waal

Terug naar navigatie - Euregio Rijn-Waal

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.euregio.org/ 

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur Euregioraad door Marieke Moorman, Maarten Jilisen, Marcel van den Elzen en een vacature.

Vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door Marieke Moorman.

Openbaar belang

De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij ongeveer 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

Vanaf 2024 wordt de bijdrage jaarlijks verhoogd. Hierbij wordt uitgegaan van de gemiddelde inflatie in Nederland en Duitsland van de afgelopen 5 jaar. De nieuwe bijdrage 2024 is nog niet bekend.

  Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

24.498

24.498

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Algemene informatie

 

Programma:

7. Milieu

URL:

https://www.odbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

David Sölez

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door David Sölez.

Openbaar belang

De omgevingsdienst voert voor de deelnemende gemeenten en de provincie taken uit op het gebied van omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.

De belangrijkste risico's

Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De omgevingsdienst  streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers. Aan het begin van 2021 is een nieuwe actualisatie van het risicoprofiel van de omgevingsdienst uitgevoerd. Hierbij zijn alle financiële risico’s meegenomen die, na het nemen van beheersmaatregelen, nog steeds een mogelijke financiële impact hebben die niet uit de reguliere exploitatie gedekt kan worden. Eventuele risico’s die afgedekt zijn door middel van een verzekering, een getroffen voorziening of een specifiek aangewezen bestemmingsreserve, zijn buiten beschouwing gelaten. Bij het bepalen van de impact van het risico is rekening gehouden met de kans van optreden van het risico. De impact van het risico wordt daardoor bepaald door de ingeschatte financiële jaaromvang te vermenigvuldigen met de kans van optreden. Daar waar een risico mogelijk een meerjarig effect heeft, is uitgegaan van het principe dat de financiële impact in één jaar vermenigvuldigd is met  twee, vanuit het principe dat twee jaar doorgaans voldoende is om maatregelen te nemen om de financiële impact van het risico te beperken of te verwerken in de begroting. Per risico zijn de genomen beheersmaatregelen opgenomen en is inzicht gegeven in de financiële omvang, kans van optreden en impact van het risico.  

Financieel belang

 

 

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

 

3.424,8

3.725

Eigen vermogen per 1-1

10.127 9.040 8.010

Eigen vermogen per 31-12

9.040 8.010 7.936

Vreemd vermogen per 1-1

11.379 10.920 10.885

Vreemd vermogen per 31-12

10.920 10.885 10.847

Resultaat

988 39 35

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.wvs-nb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningsschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

Het Werkvoorzieningsschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningsschap is namens elf gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.

De belangrijkste risico's

De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

23,466

24,248

24,710

Eigen vermogen per 1-1

26.986

27.004

27.004

Eigen vermogen per 31-12

27.004

27.004

27.004

Vreemd vermogen per 1-1

1.848

2.837

2.837

Vreemd vermogen per 31-12

2.837

2.837

2.837

Resultaat

-192

0

0

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Algemene informatie

Programma:

  1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.bhic.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is niet vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur.

Openbaar belang

Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles volgens de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.  

De belangrijkste risico's

Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd. Belangrijkste risico's zijn gerelateerd aan de bijdragen van de de participanten en prijsstijgingen.

Financieel belang

bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

334,5

354,2

398,1

Eigen vermogen per 1-1

1.444

1.576

1.397

Eigen vermogen per 31-12

1.576

1.397

1.253

Vreemd vermogen per 31-12

1.210

1.100

990

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Algemene informatie

 

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman en Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 19 gemeenten. Het doel van de GGD is om mensen gezonde kansen te bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:

  • Jeugdgezondheid
  • Gezondheidsbescherming
  • Gezondheidsbevordering en leefstijl
  • Monitoren, signaleren en advies
  • Toezicht houden
  • Publieke gezondheid bij rampen en crisis
  • Openbare geestelijke gezondheidszorg

De belangrijkste risico's

  • Het werk kan onder door nieuwe ontwikkelingen onder druk komen staan, zoals de oorlog in Oekraïne en de vluchtelingen uit dat land, een toenemende asielstroom en een pandemie.
  • Door schaarste op de arbeidsmarkt vertrekken medewerkers en zijn vacatures moeilijk in te vullen. Dit kan leiden tot achterstanden in het primaire proces.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

3.443,6

3.737

3.894,5

Eigen vermogen per 1-1

7.749

7.376

5.316

Eigen vermogen per 31-12

7.376

5.316

4.816

Vreemd vermogen per 31-12

14.530

10.000

10.000

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.vrbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in  het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman.

Openbaar belang

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.

De belangrijkste risico's

De Veiligheidsregio wordt geconfronteerd met forse prijsstijgingen op drie onderdelen, namelijk huisvesting, energie en personeelslasten. Zij wordt hiervoor gecompenseerd via de indexering van de gemeentelijke bijdrage. De daadwerkelijke consequenties zijn voor 2024 moeilijk in te schatten.

Financieel belang

Begroting 2024 is gebaseerd op begroting VRBN 2024.

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

 

5.798,6

6.600,3

Eigen vermogen per 1-1

13.864

15.924 14.941

Eigen vermogen per 31-12

15.924

14.941 17.191

Vreemd vermogen per 1-1

30.704

   

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.regiotaxinoordoostbrabant.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Land van Cuijk.

De belangrijkste risico's

Belangrijkste risico's betreffen:

1. Stijging vervoersvolume als gevolg van demografische en maatschappelijke ontwikkelingen;

2. Onzekerheden beheersbaarheid van vervoer (aanbesteding, voldoende personeel etc.)

3. Effecten NEA-indexering (o.a. stijgende energieprijzen, stijgende lonen etc.)

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023 (na wijziging)

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

 

129,9

88,2

Eigen vermogen per 1-1

860 844 663

Eigen vermogen per 31-12

844 663 563

Vreemd vermogen per 1-1

368 311 300

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Algemene informatie

 

Programma:            

4. Onderwijs

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is centrumgemeente. Daarnaast is de wethouder onderwijs uit elke betrokken gemeente vertegenwoordigd in het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs dat jaarlijks advies uitbrengt aan de centrumgemeente over de uitvoering van de toezichthoudende taken.

Openbaar belang

Het bestuur van het openbaar onderwijs is ondergebracht bij deze stichting. De gemeente heeft op grond van artikel 48 van de Wet op het primair onderwijs een toezichthoudende taak ten aanzien van het openbaar onderwijs. Het toezicht beperkt zich tot de in de wet genoemde taken.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Voor de uitvoering van de toezichthoudende taken en het secretariaat van het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs door de centrumgemeente verstrekt elke deelnemende gemeente een gelijke bijdrage.

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

812

812

812

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Algemene informatie

Programma:

4. Onderwijs

URL:

https://www.rblbno.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Joost Hendriks.

Openbaar belang

Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een MBO-diploma op minimaal MBO-niveau 2.

 

De belangrijkste risico's

Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf. Indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt, kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

212

216

227

Eigen vermogen per 1-1

325

592

592

Eigen vermogen per 31-12

592

592

592

Vreemd vermogen per 1-1

niet van toepassing

   

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal Domein

URL:

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening.
  • Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg.
  • Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan.
  • Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

De belangrijkste risico's

Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is nog steeds personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.

Financieel belang

De begroting 2024 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

14.180 14.293 14.369

Eigen vermogen per 31-12

14.293 14.369 14.369

Vreemd vermogen per 1-1

32.686 29.564 28.702

Vreemd vermogen per 31-12

29.564 28.702 33.917

Resultaat

221 0 0

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Vereniging

Bestuurlijk belang

 

Openbaar belang

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.

Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg-, straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.  
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:

  1. Procesregie op keten overstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht).
  2. Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek.
  3. Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.

De belangrijkste risico's

Indexering en reguliere loonontwikkelingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke bijdrage in 2024 toeneemt met € 0,14 per inwoner tot een bedrag van € 1,16 per inwoner. Voor de gemeente Land van Cuijk betekent dat een bijdrage van € 105.670. Risico's liggen in een stijging van de case-load of een uitbreiding van de werkzaamheden.

Bank Nederlandse gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse gemeenten

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.bng.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG Bank. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Toelichting. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).

De belangrijkste risico's

Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.

Financieel belang

De gemeente heeft 88.463 aandelen van € 2,50. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd.

Over 2022 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 300 miljoen (2021: EUR 236 miljoen). De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2023 en 2024 kan de bank daarom niet maken.

Over 2022 bedroeg de winstuitkering 2,50 per aandeel.

                           (bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Eigen vermogen per 1-1

5.062.000

n.v.t. n.v.t.

Eigen vermogen per 31-12

4.615.000

n.v.t. n.v.t.

Vreemd vermogen per 1-1

143.995.000

n.v.t. n.v.t.

Regio Noord-Oost Brabant

Terug naar navigatie - Regio Noord-Oost Brabant

Algemene informatie

Programma:

 3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.rnob.nl 

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij: 

 

Convenant tussen 11 gemeenten en 2 waterschappen

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door Maarten Jilissen

Openbaar belang

RNOB is een samenwerking van en door 11 gemeenten en 2 waterschappen in de regio Noordoost-Brabant. Gezamenlijk worden de maatschappelijke en economische uitdagingen opgepakt die we alleen door samenwerking voor elkaar krijgen. Zo wordt slagvaardig gewerkt aan een regio waar het goed leven, wonen en werken is.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Op basis van de afspraken in het Samenwerkingsconvenant storten de gemeenten en waterschappen uit de regio een financiële bijdrage op de Regiorekening. Voor gemeenten is dit jaarlijks € 3 per inwoner. De bijdrage van de waterschappen voor de Regiorekening is 6,5% van de totale bijdrage van alle gemeenten. Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage van de gemeenten uit de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant. Deze bedraagt € 1 per inwoner voor het programma arbeidsmarkt. De middelen worden vervolgens op grond van het bestuursconvenant 2021-2024 verdeeld over de organisaties RNOB (€ 1,56 per inwoner), Agrifood Capital (€ 1,44 per inwoner) en Noordoost Brabant werkt (€ 1 per inwoner).

Brabant Water

Terug naar navigatie - Brabant Water

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.brabantwater.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

De gemeente is aandeelhouder (82.628 aandelen). Er wordt geen dividend uitgekeerd. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17 juni 2022 is het Dividendbeleid 2022-2026 vastgesteld. Dit houdt in dat vanaf het boekjaar 2022 dividend wordt uitgekeerd mits na uitkering van het dividend de solvabiliteit bestendig gehandhaafd blijft boven de streefwaarde van 50% én de indicatieve credit rating minimaal op het niveau van A bestendig gehandhaafd blijft. Het uit te keren dividend zal maximaal 35% van de netto winst bedragen. Tijdens de AVA van 16 juni 2023 is geconcludeerd dat er op basis van dit beleid geen ruimte is voor het toekennen van een dividenduitkering vanuit de winst over het boekjaar 2022.

  Jaarrekening 2021 Jaarrekening 2022
Eigen vermogen 31 december € 685 miljoen € 690 miljoen
Vreemd vermogen 31 december € 576 miljoen € 576 miljoen
Resultaat € 10.5 miljoen € 5,3 miljoen

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.agrifoodcapital.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilissen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Stichting

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in de Bestuurlijke Coördinatiegroep door Marieke Moorman. Vertegenwoordigd in  de Klankbordgroep door Jochem Jacobs en Bregje van Lieshout.

Openbaar belang

De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.

De belangrijkste risico's

Geen.

Financieel belang

Er wordt vanuit de Regio Noordoost Brabant een jaarlijkse bijdrage ter beschikking gesteld (€ 1,44 per inwoner).

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

http://www.laarakker.com

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

CV

Bestuurlijk belang

Het bestuur van RBL B.V. wordt gevormd door een statutair directeur. Deze directeur is benoemd op voordracht van de gemeente Land van Cuijk.

RBL B.V. is beherend vennoot van RBL C.V. Besluiten van de RBL C.V. betreffende daden van beschikking of beheer worden genomen door het bestuur van de RBL B.V. De gemeente Land van Cuijk heeft stemrecht als commanditaire vennoot van RBL C.V. Bepaalde te nemen directiebesluiten hebben voorafgaande goedkeuring van de raad van commissarissen nodig, respectievelijk de algemene vergadering van aandeelhouders van de RBL B.V.  De gemeente Land van Cuijk heeft per 31 maart 2022 volledige zeggenschap over RBL B.V./C.V.

Openbaar belang

Behoud en bevordering van werkgelegenheid door realisatie van een bedrijventerrein.

De belangrijkste risico's

De gebruikelijke risico’s bij dit soort participaties en grondexploitaties. Na uittreding van BNG Gebiedsontwikkeling in 2022 zal de gemeente als enige aandeelhouder de resterende ontwikkeling van het bedrijvenpark voor 100% voor eigen rekening en risico uitvoeren.

Financieel belang

Alle toekomstige positieve en negatieve ontwikkelingen zijn voor 100% voor rekening en risico van de gemeente.  De deelneming is op de balans van de gemeente Land van Cuijk opgenomen onder de financiële vaste activa.

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.enexisgroep.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Als gevolg van de invoering van de wet Onafhankelijk netbeheer in Nederland is Essent gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie­ en leveringsbedrijf per 30 juni 2009. Op basis van de wet worden de publieke aandeelhouders van Essent N.V. voor exact hetzelfde aandelenpercentage aandeelhouder van Enexis.

Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord- , Oost-, en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:

  • Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes. Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor en duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
  • Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie. Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten.
  • Klanten weten wat ze aan ons hebben. Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Focus ligt op de uitvoering van de energietransitie en het beperken van transportschaarste. Ontwikkelingen op het gebied van warmte, waaronder het nieuwe wetsvoorstel, zijn voor Enexis aanleiding om het strategisch plan op dit onderwerp nader uit te werken. Enexis verwacht dit in het voorjaar van 2024 ter vaststelling voor te leggen aan de AVA.

De belangrijkste risico's

De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft. Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A-credit-rating behoudt. Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelingsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt. De AVA heeft in april 2023 ingestemd met het akkoord. In 2022 heeft Enexis de commerciële dochter Fudura verkocht, met een boekwinst van € 1,1 mld. Hiervan is € 100 mln uitgekeerd aan de aandeelhouders. Tevens heeft de AVA besloten om het huidige dividendbeleid te handhaven om jaarlijks maximaal 50% van de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering uit te keren als dividend aan de aandeelhouders onder de voorwaarde dat deze uitkering er niet toe leidt dat Enexis binnen vijf jaar haar A-rating profiel kan verliezen. Er is sprake van een solide financiële positie.

Financieel belang

Het financiële belang bij effectenbezit in het algemeen is het risico van koersschommelingen en/of winstdalingen (daling dividend). De gemeente bezit 23.177 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft in haar vergadering van 13 april 2023 het dividend over het boekjaar 2022 vastgesteld op € 1,2910613 per aandeel. Na aftrek dividendbelasting ontvangt de gemeente Land van Cuijk netto € 25.434,49

(bedragen x € 1.000.000)

Enexis Holding BV 31 december 2021  31 december 2022 30 juni 2023
Eigen vermogen 4.241 5.441 5.263
Vreemd vermogen 5.154 4.907 5.517
Resultaat na belasting 199 1.300 15

Publiek Belang Electriciteitsproductie BV

Terug naar navigatie - Publiek Belang Electriciteitsproductie BV

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

n.v.t.

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

B.V.

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent).

Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond en is het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.
PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publieke Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid.
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders na rato van het aandelenbelang

De belangrijkste risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid van de aandeelhouders is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterende werkkapitaal in deze vennootschap.

Financieel belang

De gemeente Land van Cuijk heeft een belang van 0,0155%.                                                                                                                                                                                                                                                        

(bedragen x € 1.000)

  31 december 2021  31 december 2022 31 december 2023
Eigen vermogen 1.532 1.480 0
Vreemd vermogen 7 10 0
Resultaat -37 -52 -75
Agio / Dividend 0 0 1.400

CSV Amsterdam BV

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam BV

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

n.v.t.

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

B.V.

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met dit aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero).

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.

Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

De belangrijkste risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterende werkkapitaal van deze vennootschap.

Financieel belang

De gemeente Land van Cuijk heeft een financieel belang van 0,0155%                               

 (bedragen x € 1.000)

  31 december 2021  31 december 2022 31 december 2023 31 december 2024
Eigen vermogen 312 210 110 0
Vreemd vermogen 23 13 0 0
Resultaat -43 -102 -100 -100
Agio / Dividend 0 0 0 10