5. Bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De paragraaf Bedrijfsvoering biedt inzicht in de beleidsvoornemens betreffende bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bestaat uit de onderdelen personeel, informatisering, automatisering, communicatie, organisatie, financieel beheer en beleid (waaronder de administratieve organisatie, treasury, planning en control en de interne controle) en facilitaire dienstverlening. De kwaliteit van onze bedrijfsvoering bepaalt mede het welslagen van onze dienstverlening.

Ook in het jaar 2024 worden verdere kaders gesteld om te komen tot een wendbare, innovatieve en betrouwbare organisatie waarin de opgaven vanuit de kernen centraal staan en  er goed wordt samengewerkt.

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

In 2024 zullen de thema’s Strategische Personeelsplanning, Duurzame Inzetbaarheid en Leren & Ontwikkelen vanuit de HRM beleidsvisie onder de werktitel “het Land van Cuijk ontwikkelt door” verder verankerd worden in de organisatie. Het centraal stellen van de medewerkers, arbeidsverhoudingen en medewerkers ontwikkeling zijn hierin belangrijke aspecten. 

In 2024 gaan we op basis van de uitkomsten van onze eerste strategische personeelsplanning sturen op de gewenste structurele en incidentele capaciteit. Dit om met de juiste ambtelijke realisatiekracht uitvoering te kunnen geven aan onze opgaven en ambities.  Dat betekent dat er nadrukkelijk gekeken gaat worden naar de gewenste/noodzakelijk geachte capaciteitsvraag versus de bestaande bezetting. Dit kan in 2024 leiden tot aanpassingen in de formatie en functies zoals dat voor LvC is vastgesteld.  Dit met het doel de inzet vanuit de organisatie en de uitvoering van de ambities in balans te brengen. 

De gemeente Land van Cuijk beweegt zich in een omgeving die voortdurend verandert door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen en verandering van gemeentelijke taken. Daarnaast zorgen ook bestuurlijke ontwikkelingen voor dynamiek. Dit vraagt om duurzaam inzetbare medewerkers die zelf in staat zijn regie te nemen over hun loopbaan en gezond en gemotiveerd aan het werk kunnen blijven. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn de HRM thema’s van de gemeente Land van Cuijk; “HR-gesprekkencyclus, opleiding & ontwikkeling, mobiliteit & flexibiliteit en vitaliteitsbeleid & gezondheid” in 2024 aangesloten bij de thema’s uit de CAO Gemeenten. 

In 2024 maken we in de ontwikkeling van de organisatie ook de start van de verhuizing naar het nieuwe gemeentehuis te Boxmeer.  In het kader van duurzaam reizen zijn daarom de regelingen leasefietsen, dienstreizen en woon-werkverkeer van kracht per 1 januari 2024.

In 2024 gaan wij nader invulling geven aan de doorontwikkeling van leiderschap- en teamontwikkeling. Wij investeren breed in leer- en ontwikkelingstrajecten. Om het organisatiebrede (online) cursus- en opleidingen aanbod en deelname te implementeren is vanaf 2024 een aparte applicatie/tool ontwikkeld en geïmplementeerd (LMS). 

Het verankeren van de genoemde thema’s in 2024 dragen mede bij aan het versterken van de krachtige werkgeverspositie van de gemeente Land van Cuijk binnen de regionale arbeidsmarkt. 

Dienstverlening en huisvesting

Terug naar navigatie - Dienstverlening en huisvesting

Als gemeente Land van Cuijk verbinden we ons aan de kernwaarden betrouwbaar, innovatief en wendbaar. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het imago van de organisatie. Door de kernwaarden in onze dienstverlening toe te passen, blijven we geloofwaardig. Uiteindelijk blijven we steeds op zoek naar manieren waarop we onze dienstverlening kunnen verbeteren.

De nadruk in het dienstverleningsconcept inclusief het uitvoeringplan ligt op het ontwikkelen van de dienstverlening. Het continu verbeteren van de kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening vraagt om het voortdurend meten op alle contactkanalen, producten en processen. De antwoorden uit deze verschillende onderzoeken geven waardevolle informatie over de aspecten waarop de organisatie wordt gewaardeerd of waar juist ruimte is voor verbetering. Hiermee kunnen we situationeel op zoek gaan naar waar dienstverlening nog beter kan en tegelijkertijd geeft het inzicht in hoe betrouwbaar, innovatief en wendbaar we zijn. Om deze kernwaarden goed in te kunnen zetten en toe te kunnen (blijven) passen, is het nodig om structureel te investeren in expertise en middelen. Daarnaast blijft de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening en online communicatie van belang.

Voor de centrale huisvesting (nieuw- en verbouw) zijn inmiddels de bouwwerkzaamheden gestart. Volgens plan moet het gemeentehuis Land van Cuijk eind 2024 gerealiseerd dienen te zijn.

Informatiebeveiliging en privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en privacy

Het jaar 2024 zal in het teken staan van een verdere implementatie van het Control Framework (CFW). Eind 2024 zullen 20 teams met het CFW werken. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Baseline Informatiebeveiling Overheid (BIO) zullen zo steviger verankerd zijn in de organisatie. Het CFW biedt eveneens een stevige basis voor de Europese NIS2-richtlijn. Deze richtlijn is gericht op een betere cyberbeveiliging en weerbaarheid van organisaties.

Met het in 2023 opgeleverde verwerkingenregister is ook inzichtelijk welke Privacy Audits (DPIA’s) er gedaan moeten worden in 2024 en de daaropvolgende jaren. Op basis van een prioritering zullen in 2024 enkele tientallen DPIA’s worden uitgevoerd. 

De impact van kunstmatige intelligentie op onze gemeente zal duidelijker worden. Dit zal invloed hebben op de bescherming van (persoons)gegevens en het belang van AVG en BIO onderstrepen. Mede daarom zal de gemeente blijven investeren in bewustwording bij medewerkers. 

Inkoop

Terug naar navigatie - Inkoop

De gemeente Land van Cuijk werkt voor wat betreft inkoop en aanbesteden volgens de Aanbestedingswet 2012 die is ingaan op 1 juli 2016. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Land van Cuijk (vastgesteld in uw raad van 29 september 2022) is dan ook een uittreksel van voornoemde wetgeving. Wel is er in het eigen beleid extra aandacht voor specifieke items waar rekening mee gehouden dient te worden. Denk hierbij aan het kansen bieden aan de lokale en regionale economie. Tevens is er aandacht voor social return, duurzaamheid en circulariteit. Deze laatste drie onderwerpen worden door de desbetreffende teams nader uitgewerkt in beleidsplannen. Zodra deze zijn vastgesteld maken deze plannen integraal onderdeel uit van het inkoopproces. 

Interne controle

Terug naar navigatie - Interne controle

In uw vergadering van september 2023 zijn diverse financiële verordeningen vastgesteld. Deze zijn aangepast, naar de vernieuwde rechtmatigheidsverantwoording per 2023. Ingaand met de jaarrekening 2023 geeft het college van burgemeester en wethouders een rechtmatigheidsverantwoording betreffende de jaarrekening. Deze rechtmatigheidsverantwoording wordt door de externe accountant beoordeeld op getrouwheid.

Voor 2023 geldt dat de interne controle verder verankerd dient te worden in de ambtelijke organisatie. Hiervoor werkt het cluster interne auditing samen met de betreffende teams en audit de specifieke processen. Doel hierbij is de borging van de rechtmatigheid en de getrouwheid van de jaarstukken van de gemeente.

Daarvoor stimuleren wij het continu verbeteren van de processen binnen de gemeente. Dit verhoogt niet enkel de kwaliteit van de uitvoering, maar ook het inzicht in de uitvoering en de behaalde doelen.

ICT

Terug naar navigatie - ICT

Voor 2024 kennen we een aantal speerpunten op het gebied van Informatie en ICT.

Datagedreven werken wordt verankerd in de organisatie. In 2023 is het Programma Datagedreven werken gestart. In 2024 organiseren we een intern congres op dit onderwerp om de bewustwording van de kracht van het instrument te vergroten en starten we met het vergroten van de datageletterdheid van de organisatie middels gerichte opleidingen. Daarnaast blijven we werken aan datavraagstukken vanuit de organisatie zoals dat op dit moment al succesvol gebeurt.

In 2024 wordt verder vanuit ICT ingezet op de aanstaande verhuizing naar het gemeentehuis in Boxmeer. Daarbij gaan we voor een vlekkeloze overgang voor wat betreft onze ICT-voorzieningen en ondersteunen we bij de verdere invoering van activiteitgericht werken; we werken daar en op die manier die het beste past bij de activiteit die we te doen hebben en het doel dat daarbij hoort.

Tot slot herijken we komend jaar onze informatievisie. Deze was opgesteld voor de periode tot en met 2024 en was gericht op de herindeling en de deels daaropvolgende harmonisatie. In de nieuwe visie kijken we als Land van Cuijk vooruit naar de ontwikkelingen binnen ICT en Informatie en bepalen we in samenspraak de gewenste richting voor de komende jaren.

Informatiebeheer

Terug naar navigatie - Informatiebeheer

Ook in 2024 is het doel om het informatiebeheer van de organisatie verder op orde te krijgen. Het op orde hebben van de informatiehuishouding is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats (integere informatie) draagt bij aan een efficiënte taakuitvoering en daarnaast aan informatieveiligheid en -privacy.
In de informatiebeleidsvisie gemeente Land van Cuijk 2020-2024 is vastgelegd dat alle informatie, zoveel als mogelijk, in één centraal zaaksysteem wordt gebundeld. Daarom blijft optimalisatie van ons zaaksysteem “Join Zaak en Document” ook in 2024 een voortdurend aandachtspunt, waaronder verdere koppelingen met vakapplicaties, om meer grip op het informatiebeheer te krijgen. Verder zal in 2024 de focus liggen op het kwaliteitsbeheer.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In 2024 gaan we verder met de ontwikkeling van de Planning en Control (P&C) producten. Mede op basis van de evaluatie in 2023 (oa met de auditcommissie) gaan we bekijken op welke wijze we de raad gaan voorzien van juiste en tijdige informatie op alle beleidsambities en financiën. 

Ook in 2024 gaan we verder met de processen te optimaliseren om zowel interne als externe dienstverlening te verbeteren en meer in control te zijn op onze budgetten.