6. Sociaal domein

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Dit programma gaat over de activiteiten die de gemeente Land van Cuijk onderneemt om haar inwoners in staat te stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te kunnen leven, wonen en mee te doen in de samenleving. Onze activiteiten zijn gericht op zowel individuele inwoners, als op de samenleving als geheel. Het programma omvat onderwerpen als Wmo, jeugd en participatie. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -15.275 -17.113 -10.337 -10.430 -10.393 -10.373
6.2 INKOMENSVOORZIENING -25.687 -24.455 -23.207 -23.279 -23.314 -23.314
6.3 WERK EN ACTIVERING -17.321 -19.742 -19.220 -18.422 -17.870 -16.948
6.4 JEUGD -26.028 -31.594 -32.321 -31.956 -31.931 -30.059
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -24.903 -25.625 -28.421 -28.434 -28.434 -28.434
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.646 -3.553 -4.088 -4.074 -4.074 -4.074
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN -112.860 -122.081 -117.593 -116.594 -116.015 -113.201
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 11.035 4.323 1.142 1.142 1.142 1.142
6.2 INKOMENSVOORZIENING 17.628 19.816 20.827 20.827 20.827 20.827
6.3 WERK EN ACTIVERING 142 1.131 931 931 931 931
6.4 JEUGD 82 1.251 1.312 1.307 1.307 0
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.274 1.338 2.647 2.647 3.568 3.538
6.6 GEZONDHEIDSZORG 237 0 0 0 0 0
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN 30.397 27.859 26.858 26.853 27.774 26.437

6.1 Leefbaarheid

Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Leefbaarheid

Tot dit beleidsproduct behoren burgerparticipatie, Wmo, sociaal en cultureel werk, buurt en clubhuizen, collectief aanvullend vervoer, mantelzorg, ouderenbeleid, jeugdbeleid, wijk- dorpsraden, vreemdelingen- en kinderopvang.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sterke Basis voor Volwassenen

Terug naar navigatie - Sterke Basis voor Volwassenen

We willen investeren in de basis: van genezen naar voorkomen. De koppeling tussen welzijn (preventie) en Wmo (geïndiceerde individuele voorzieningen) is belangrijk. We ondersteunen een gezonde leefstijl van onze inwoners. In de gemeente Land van Cuijk streven we naar een gezonde leefstijl en leefomgeving. ‘Gezond’ betekent fysiek gezond, mentaal gezond, een goede kwaliteit van leven, meedoen in de samenleving, zingeving en dagelijks functioneren. Dat betekent zo veel mogelijk in de eigen buurt kansen krijgen om gezond te leven. Ook willen we eenzaamheid terugdringen en streven we ernaar dat inwoners zelfstandig hun leven kunnen leiden. We bouwen zo aan een omgeving waarin meer kansen en mogelijkheden ontstaan voor iedereen om op eigen kracht en op eigen wijze bij te dragen aan de samenleving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige accommodaties

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige accommodaties

Accommodaties zijn de fysieke plekken zijn waar ontmoeting, sport, en cultuurbeoefening plaats kunnen vinden. Denk hierbij aan sporthallen, gemeenschapshuizen en buitensportaccommodaties. In die zin zijn accommodaties een voorwaarde om invulling te geven aan inhoudelijke ambities op het terrein van ontmoeting, sport en cultuur. Accommodaties zijn het fundament voor leefbare kernen en de versterking van sociale cohesie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -15.275 -17.113 -10.337 -10.430 -10.393 -10.373
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 11.035 4.323 1.142 1.142 1.142 1.142

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
FUP Vitale kernen en Dorpsontwikkelingsplannen SA De verwachting is dat de kosten rondom de functionele exploitatieprojecten vanuit de voormalige gemeente Sint Anthonis  wegvallen. Voordeel 919
Kapitaallasten

De kapitaallasten zijn in 2024 hoger dan in 2023 door investeringen die in 2023 zijn afgerond en waarvan de kapitaallasten vanaf 2024 lopen.

Nadeel 187
Opvang vluchtelingen Oekraïne In 2024 zijn er vooralsnog geen lasten geraamd voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne Voordeel 4.090
Wijk- en dorpsraden Vanaf de begroting 2024 wordt de uitkering van de subsidies aan de Wijk- en dorpsraden via deze post verantwoord. Deze uitgaven werden eerst verantwoord bij Beleidsveld 6.1 Leefbaarheid. Voordeel 213
Reserves Storting in de reserve afschrijvingslasten (tbv dorpsplan Langenboom) in 2023, conform raadsbesluit van voormalige gemeente Mill en Sint Hubert. Voordeel 1.847
Baten      
Reserves Onttrekking uit de algemene reserve voor afschrijvingslasten dorpsplan Langenboom in 2023 en voor afdekking boekwaarde Wis, conform raadsbesluit van voormalige gemeente Mill en Sint Hubert. En ontrekking uit algemene reserve voor de budgetoverheveling naar 2023, conform raadsbesluit overheveling budgetten bij jaarstukken 2022. Nadeel 2.988

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
FUP Vitale kernen en Dorpsontwikkelingsplannen SA De verwachting is dat de kosten rondom de functionele exploitatieprojecten vanuit de voormalige gemeente Sint Anthonis  wegvallen. Voordeel 1.036
Opvang vluchtelingen Oekraïne In 2024 zijn er vooralsnog geen lasten geraamd voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne Voordeel 4.041
Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang In 2022 werden de kosten van de Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang verantwoord onder het beleidsveld Gemeentelijk armoedebeleid Nadeel 375
Compensatie energiekosten Buurt- en clubhuizen in 2022 is er een compensatie energiekosten uitbetaald. In de begroting 2024 is deze kostenpost niet opgenomen. Voordeel 356
Onderhoud Buurt- en clubhuizen  In de begroting 2024  is er minder onderhoud gepland dan in 2022.   Voordeel 220
Sociaal werk Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de lasten voor het Sociaal Raadslieden Werk, Robuust rechtssysteem hoger zijn en door indexering. Nadeel 209
Collectief aanvullend vervoer De verwachte kosten voor het collectief aanvullend vervoer zullen in 2024 hoger zijn dan de realisatie in 2022. Nadeel 203
Baten      
Opvang vluchtelingen Oekraïne In 2024 zijn er vooralsnog geen opbrengsten geraamd voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne Nadeel 8.378
Mutatie reserve In 2022 hebben er onttrekkingen uit reserves plaats gevonden voor de projecten dorpsonwikkelplan Sint Anthonis, Vitale kernen Sint Anthonis, toegankelijkheid Sint Anthonis en tegemoetkoming energielasten buurthuizen. Nadeel 1.275

6.2 Inkomensvoorziening

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.2 INKOMENSVOORZIENING -25.687 -24.455 -23.207 -23.279 -23.314 -23.314
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.2 INKOMENSVOORZIENING 17.628 19.816 20.827 20.827 20.827 20.827

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Gemeentelijk armoedebeleid In april 2023 is door de Raad het actieplan bestaanszekerheid vastgesteld. De financiële gevolgen hiervan zijn verwerkt in de begroting 2024. Nadeel 312
BUIG Op basis van historische gegevens worden er minder lasten voor BUIG  verwacht in 2024  Voordeel 389
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 358
Energietoeslag In 2023 zijn er incidentele lasten voor energietoeslag begroot.  Voordeel 1.486
Baten      
BUIG De BUIG-uitkering 2024 is gestegen a.g.v. de indexering 2023 en met name het aandeel Loonkostensubsidie in de BUIG-uitkering 2024 valt hoger uit ten opzichte van 2023. Voordeel 1.012

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Buig Door met name de indexering van 2023 van circa 10% nemen de kosten toe en er is sprake van een lichte volume toename. Nadeel 2.429
Gemeentelijk armoedebeleid In 2022 is er energietoeslag uitbetaald. Voordeel 

4.857

Noodfonds energiearmoede In 2022 is er vanuit het Noodfonds energiearmoede  energietoeslag uitbetaald. Voordeel

196

Baten      
Buig De BUIG-uitkering 2024 is gestegen a.g.v. de indexering 2023 en met name het aandeel Loonkostensubsidie in de BUIG-uitkering 2024 valt hoger uit ten opzichte van 2022. Voordeel 3.346
Mutatie reserve In 2024 is er geen bedrag begroot voor de onttrekking uit het Noodfonds energiearmoede Nadeel 196

6.3 Werk en activering

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.3 WERK EN ACTIVERING -17.321 -19.742 -19.220 -18.422 -17.870 -16.948
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.3 WERK EN ACTIVERING 142 1.131 931 931 931 931

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Begeleide participatie Vanuit het rijk daalt de algemene uitkering voor WSW de komende jaren. Omdat deze uitkering één op één doorbetaald wordt, dalen de lasten ook. Voordeel 639
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel

128

Baten    

 

Arbeidsparticipatie In 2023 ontvangen wij incidentele middelen voor ESF-subsidies Nadeel

200

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Begeleide participatie De kosten van begeleide participatie stijgen. De middelen hiervoor van het Rijk  worden één op één doorbetaald aan het Werkvoorzieningsschap. Nadeel 152
Inburgering De kosten voor Inburgering waren laag in 2022 omdat nadruk heeft gelegen op het huisvesten van statushouders. Het aanmelden van statushouders op inburgeringstrajecten vindt grotendeels plaats in 2023 en volgende jaren. De begroting is ongeveer gelijk aan die van 2023. De uitkering van het rijk en ook de kosten voor inburgering  hangen samen met de taakstelling voor 2024.  De taakstelling Huisvestingswet is voor 2024 nu nog niet bekend. De verwachting is wel dat de taakstelling in 2024 zal toenemen t.o.v 2023. Nadeel 745
Arbeidsparticipatie In 2022 waren de kosten van re-integratie laag. In 2022 had de basis op orde brengen prioriteit.  Naar verwachting zullen de kosten stijgen in 2024.  Nadeel 620
Schuldhulpverlening (SHV) Conform de BBV voorschriften worden de kosten van SHV verantwoord onder een ander taakveld. De kosten zijn ondergebracht bij het beleidsveld 6.3 Werk en activering .   Voor 2023 moesten deze kosten ondergebracht worden bij Maatwerk Wmo.  Nadeel 381
Baten      
Inburgering In 2022 was de specifieke uitkering voor Inburgering gelijk aan de kosten.  De  begroting van de specifieke uitkering  voor Inburgering voor 2024 is voorlopig gelijk aan die van 2023. De uitkering voor 2024 hangt samen met de taakstelling voor 2024. Deze is nog niet bekend voor 2024. Voordeel 809
       

6.4 Jeugd

Jeugd

Terug naar navigatie - Jeugd

Tot dit beleidsproduct behoren alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Kansrijk opgroeien in het Land van Cuijk: een sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - Kansrijk opgroeien in het Land van Cuijk: een sterke basis voor de jeugd

In het Land van Cuijk willen wij dat alle kinderen zich gezond, kansrijk en veilig kunnen ontwikkelen naar hun eigen plek in onze maatschappij. Wij creëren met ál die mensen om een kind heen samen het opgroeiklimaat waarin een kind tot bloei kan komen (‘it takes a village to raise a child’). Een opgroeiklimaat dat zich richt op een positieve gezondheid, veilige hechting, een sociaal netwerk, een veilige omgeving en het creëren van kansen. Alle kinderen kunnen hier hun talenten ontwikkelen, hun sociale contacten opdoen en van fantastisch onderwijs genieten. Dit alles vormt de sterke basis voor de jeugd als kansrijk begin van iedere levensloop en het vangnet in de welzijn- en zorgstructuur wanneer dat nodig is. Om dit te bereiken werken wij intensief samen met iedereen in de context van de jeugd aan onze gemeenschappelijke doelen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.4 JEUGD -26.028 -31.594 -32.321 -31.956 -31.931 -30.059
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.4 JEUGD 82 1.251 1.312 1.307 1.307 0

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 168
Overige projecten jeugdzorg In 2023 wordt CJG op scholen grotendeels gedekt uit de NPO-middelen (beleidsveld 4.1). Vanaf 2024 wordt CJG op scholen structureel gedekt uit Kansrijk Opgroeien op beleidsveld 6.4 Nadeel 551
Kansrijk Opgroeien In 2024 zijn er hogere lasten voor pilots in het kader van Kansrijk Opgroeien dan in 2023 Nadeel 473
Transformatiemiddelen Jeugd In 2023 zijn er incidentele middelen benodigd voor het transformatiefonds Jeugd.  Dit project vanuit Oss sluit in 2023. Voordeel 452
Indexatie jeugdzorg De indexering voor 2024 voor uitgaven op het gebied van jeugd is geraamd op € 900.000. Nadeel 900
Jeugdhulp met verblijf In de zomernota 2023 is er eenmalig budget beschikbaar gesteld voor dure excessieve casussen.  Voordeel

500

Reserve Maatwerkdienstverlening 18- In 2023 wordt het budget voor Sterke Basis voor Jeugd gestort in de reserve Kansrijk Opgroeien. In 2024 is dit budget ingezet voor CJG op scholen. Voordeel

496

Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden    

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Persoonsgebonden budget (PGB) De tarieven zijn gestegen en er wordt een hoger aantal PGB cliënten verwacht.  Nadeel 300
Zorg in natura (ZIN) De indexering van de tarieven in 2023 zorgt voor een toename van 1.200 en door de indexering van 2024 stijgen de kosten met een bedrag van 900 Nadeel 2.100
Jeugdvervoer Met ingang van 2023 worden de kosten van het vervoer van jeugd in verband met jeugdzorg apart van het leerlingenvervoer verantwoord.  Nadeel

150

Kansrijk opgroeien Door de pilots Kansrijk Opgroeien, van genezen naar voorkomen zijn de kosten toegenomen. Nadeel 2.767
Cliëntondersteuning Conform de BBV voorschriften zijn de kosten  van de GGZ inloop en de inkoop OGGZ ondergebracht bij Cliëntondersteuning.  Nadeel 268
Baten      
Mutatie reserve Er wordt een bedrag onttrokken aan de reserve Kansrijk opgroeien in 2024. Voordeel 1.312

 

6.5 Maatschappelijke ondersteuning

Maatschappelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - Maatschappelijke ondersteuning

Tot dit beleidsproduct behoren voorzieningen en diensten, hulp en ondersteuning op maat gericht op zelfredzaamheid en participatie voor mensen met een fysieke en/of psychische beperking (Wmo). 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -24.903 -25.625 -28.421 -28.434 -28.434 -28.434
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.274 1.338 2.647 2.647 3.568 3.538

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

       
Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel

179

Hulp bij het huishouden De voorlopige indexering 2024 van 6,90% veroorzaakt een stijging. Nadeel 550
Individuele ondersteuning en dagbesteding De voorlopige indexering 2024 van 4,75% veroorzaakt een stijging. Nadeel 550
Reserve Geëscaleerde zorg 18+ De storting in de reserve geëscaleerde zorg is in 2024 lager omdat de bijdrage vanuit Oss voor werkagenda psychisch kwetsbaren in 2024 niet meer ontvangen wordt. Voordeel 901
Baten      
Beschermd wonen Voor de jaren 2021 tot en met 2023 heeft de gemeente een bedrag ontvangen uit de reserve Beschermd Wonen van de gemeente Oss ten behoeve van de werkagenda psychisch kwetsbaren.  Nadeel 901

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Hulp bij het huishouden De indexering 2023 aangehouden ruim 5% en de voorlopige indexering 2024 van 6,90% veroorzaken een stijging van bijna € 900 in begroting 2024 t.o.v realisatie 2022.
Restant bijna 400 is a.g.v. volume-ontwikkeling die met name in 2023 nog fors was t.o.v. geheel 2022 en die naar verwachting verder afvlakt.
Nadeel 1.288
Individuele ondersteuning en dagbesteding De indexering 2023 van 5,99% en de voorlopige indexering 2024 van 4,75% veroorzaken een stijging van € 1.100. De stijging van de overige 100 is volume-ontwikkeling, op met name individuele ondersteuning, terwijl volume op dagbesteding zeer gering daalt. Nadeel 1.200
GGZ zorg Door een wijziging in de BBV voorschriften moeten de kosten van o.a. de inloopfunctie GGZ en de inkoop OGGZ verantwoord worden onder taakveld Toegang en eerstelijnsvoorzieningen,  ingedeeld onder beleidsveld 6.4 Jeugd (Cliëntondersteuning). Voordeel 145
Mutatie reserve De storting in de reserve geëscaleerde zorg is in 2024 lager omdat de bijdrage vanuit Oss voor werkagenda psychisch kwetsbaren in 2024 niet meer ontvangen wordt.  Voordeel 906
Schuldhulpverlening Conform de BBV voorschriften worden de kosten van Schuldhulpverlening verantwoord onder een ander taakveld. De kosten zijn ondergebracht bij het beleidsveld Werk en activering 6.3. Voordeel  280
Baten      
Beschermd wonen Voor de jaren 2021 t/m 2023 heeft de gemeente een bedrag ontvangen uit de reserve Oss Beschermd wonen.   Nadeel  906

6.6. Gezondheidszorg

Gezondheidszorg

Terug naar navigatie - Gezondheidszorg

Tot dit beleidsproduct behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.646 -3.553 -4.088 -4.074 -4.074 -4.074
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.6 GEZONDHEIDSZORG 237 0 0 0 0 0

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
GGD De bijdrage aan gemeenschappelijke regeling GGD toegenomen. Nadeel 521
Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden    

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
GGD De bijdrage aan gemeenschappelijke regeling GGD is in 2024 € 709.000 hoger dan in 2022. Nadeel 709
Preventieakkoord en Gezonde Leefstijl De Spuk regelingen preventieakkoord en het onderdeel Gezonde Leefstijl van de Spuk Sportakkoord zijn komen te vervallen.  Voordeel 213
Baten      
Preventieakkoord en Gezonde Leefstijl De Spuk regelingen Preventieakkoord en het onderdeel Gezonde Leefstijl van Sportakkoord zijn komen te vervallen.  Nadeel 213

6.7 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Ambities 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Gemeenschapsacc Grave West 450       De wijk Grave-West heeft aangegeven behoefte hebben aan een eigen wijkaccommodatie. Hiertoe heeft i.s.m. de wijkraad een onderzoek plaatsgevonden naar het geschikt maken van de voormalige GVV kantine als wijkaccommodatie. Om hierin te voorzien is een investering noodzakelijk. 
Gemeenschapshuis Holthees 600       In Holthees is momenteel geen gemeenschapsaccommodatie. Samen met de gemeente Venray zijn gesprekken gestart om hier i.s.m. Venray alsnog in te voorzien.  
Uitbreiding verduurzamen MFC De Agaath 50       In Sint Agatha is het café is gesloten. Om voor alle doelgroepen te kunnen voorzien in huisvesting in de gemeenschapsaccommodatie is de aanbouw van een serre noodzakelijk. 

6.8 Verbonden partijen

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. Het SW-bedrijf IBN moet deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van een wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de Participatiewet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan, blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regiogemeenten en SW- bedrijf.
Eind 2023 wordt in overleg met de gemeenten bepaald hoe het kaderstellend beleid Wsw 2024 eruit moet zien. Dit wordt vastgelegd in de "Sociaal-economische afspraken Wsw 2024". De uitvoering van die afspraken wordt overeengekomen tussen het Werkvoorzieningschap en IBN. Over de realisatie van deze afspraken wordt apart gerapporteerd.

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Eind 2022 stelde het algemeen bestuur de beleidsvisie 2024-2027 vast. In het beleidsplan Wij maken samen gezond gewoon zijn de ambities uit de beleidsvisie verder uitgewerkt. In het beleidsplan staan, op vier pijlers, de ambities voor de jaren tot en met 2027.
Deze vier pijlers zijn:

  1. Voorkomen als het kan, beschermen als het moet.
  2. Iedereen verschillend, allemaal gelijk.
  3. Zelf, maar niet alleen.
  4. Overal om ons heen, binnen en buiten.

Bij nieuwe ambities en doelen horen ook nieuwe indicatoren. In 2023 gaat de GGD deze samen met gemeenten opstellen. Deze indicatoren worden in de volgende begrotingen en in de jaarstukken opgenomen. De GGD wil indicatoren die meetbaar zijn en waarmee, als dat nodig is, kan worden bijgestuurd. Zo kunnen we samen de voortgang op onze doelen monitoren en onze inzet en bijdrage verantwoorden.

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In Noordoost-Brabant is het regiotaxivervoer, naast een voorziening in het kader van de Wmo, ook een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Deze vorm van deur-tot-deur vervoer vormt daarmee een vangnet, wanneer mogelijkheden voor openbaar vervoer ontbreken. Het OV-regiotaxivervoer was in 2022 in Noordoost-Brabant 7,9% van het totale regiotaxivervoer. De regio’s Hart van Brabant (HVB) en Noordoost-Brabant (RNOB) hebben de ambitie uitgesproken om samen met de provincie Noord-Brabant te bouwen aan gedeelde mobiliteit in Noordoost- en Midden-Brabant. Het is de ambitie om in 2027 één slim vervoersysteem te hebben met een passend vervoersaanbod voor alle reizigers. Iedereen die zelfstandig kan reizen, kan er gebruik van maken. In dit systeem zijn openbaar vervoer, buurtbus, regiotaxi, dorpsdeelauto en andere gedeelde vervoersvormen makkelijk toegankelijk en betaalbaar. Om dit te realiseren gaan overheden hun krachten bundelen. De komende jaren zal met vervoerders en vrijwilligers worden ingezet op innovatie en experimenten met als doel regio’s en belangrijke voorzieningen bereikbaar te houden, zodat mensen kunnen blijven meedoen aan de samenleving.

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De samenleving en het zorglandschap in Nederland veranderen in snel tempo. Dé uitdaging voor de toekomst is om kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van (acute) zorg voor iedereen te garanderen, bij een toenemende vraag naar spoedzorg en een groter wordend tekort aan zorgmedewerkers. In september 2022 verscheen het Integraal Zorgakkoord (IZA), een samenwerkingsplan van VWS en een groot aantal zorgpartners, waarin zij afspraken vastlegden over het realiseren van meer passende, preventiegerichte, duurzame en gedigitaliseerde zorg in ons land. In vervolg daarop verscheen de Kamerbrief Beleidsagenda Toekomstbestendige Acute Zorg, waarin de minister van VWS een aantal acties presenteert die voortbouwen op de afspraken in het IZA, rondom de volgende drie kernpunten: Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, Zorgcoördinatie en Samenwerking in de regio. Bovengenoemde publicaties bevatten een aantal zaken die van direct belang zijn voor de ambulancesector zoals: acute zorg aan huis, ontwikkeling van zorgcoördinatie, bestrijden van personeelstekort, verbetering van (digitale) informatieoverdracht tussen ketenpartners en onderzoek naar innovatieve technologische en digitale oplossingen. Dit alles vereist de bereidheid van alle ketenpartners om intensief samen te werken, buiten de eigen kaders te denken en over drempels te stappen.
Een positieve constatering is dat de toekomstvisie van onze RAV, zoals vastgelegd in het Meerjarenplan 2022-2025, nog steeds aansluit bij de huidige landelijke ontwikkelingen rondom o.a. zorgdifferentiatie en zorgcoördinatie. 
Met de invoering van het Kwaliteitsmodel Ambulancezorg 1.0 komt de focus op meerdere aspecten dan alleen tijdigheid te liggen. De RAV Brabant MWN streeft ernaar deze aspecten mee te nemen in haar begroting 2024, zodat een breed beeld ontstaat van de kwaliteit van geleverde zorg. Daar waar het kwaliteitsmodel niet afdoende dekkend is voor het meten van het realiseren van het eerder genoemde meerjarenbeleid van de RAV zullen aanvullende indicatoren worden meegenomen in de begroting. De verwachting is dat in 2024 de nieuwe urgentie-indeling is ingevoerd. Momenteel is de 15-minuten nog de basis voor het landelijk referentiekader voor spreiding en beschikbaarheid, dat elk jaar opnieuw bekeken en bijgesteld wordt als basis voor het budget voor de paraatheid. De verwachting is dat dit zo blijft. Omdat de invoering van de nieuwe urgentie-indeling en het kwaliteitsmodel 1.0 zullen leiden tot andere uitgangspunten is het belang om de begroting hierop aan te passen.

6.9 Beleidskaders

6.10 Beleidsindicatoren