2. Openbare ruimte

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Dit programma gaat over het voorbereiden en uitvoeren van beleid met betrekking tot wegen, straten en pleinen, verkeer en vervoer, openbaar groen en water. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER -15.917 -20.079 -14.759 -15.092 -15.982 -16.634
2.2 OPENBAAR GROEN -6.558 -8.161 -7.169 -7.491 -7.587 -7.683
2.3 WATER -137 -353 -287 -286 -285 -284
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE -22.612 -28.593 -22.214 -22.869 -23.854 -24.601
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER 2.057 3.425 1.658 1.655 1.655 1.655
2.2 OPENBAAR GROEN 207 110 112 110 110 110
2.3 WATER 43 168 163 163 163 163
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE 2.307 3.704 1.933 1.928 1.928 1.928

2.1 Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Tot dit beleidsveld behoren de taken op het gebied van de aanleg en onderhoud van wegen en voet- en fietspaden in de openbare ruimte. Tot dit beleidsveld behoren de taken op het gebied van openbare verlichting.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER -15.917 -20.079 -14.759 -15.092 -15.982 -16.634
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER 2.057 3.425 1.658 1.655 1.655 1.655

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 >€ 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Visies en beleid economie en mobiliteit In het jaar 2023 zijn incidentele budgetten opgenomen t.b.v. het opstellen van beleid en visies, zoals het parkeerbeleid en mobiliteitsvisie.   Voordeel 538
Mutaties reserves Het  grootste verschil wordt veroorzaakt door de dotaties aan de reserves in 2023 conform de resultaatbestemming 2022. Voordeel 5.145
Baten      
Mutaties reserves Het  grootste verschil wordt veroorzaakt doordat de gemeenteraad op 2-3-2022  heeft besloten om een bedrag van € 1.530.000 te onttrekken uit de bestemmingsreserve Wonen en Leefbaarheid Cuijk. Nadeel  1.783

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Kapitaallasten In 2022 zijn de kapitaallasten incidenteel hoger geweest doordat activa < € 25.000 conform de financiële verordening in één keer volledig werden afgeschreven. Voordeel 1.303
Onderhoud fietsbrug

Uit afspraken uit de overeenkomst inzake de fietsbrug Cuijk-Mook is in 2022 een bedrag ontvangen (baat) voor het meerjarig onderhoud van de fietsbrug en gestort (last) in de onderhoudsvoorziening van de fietsbrug.

Voordeel 553
Verkeer en mobiliteitsbeleid In 2022 zijn de uitgaven voor opstellen visies en beleid lager dan geraamd. Vanaf 2024 is uitvoeringsbudget 'verbeteren verkeersafwikkeling' opgenomen van € 500.000 (structureel).   Nadeel 528
Baten      
Onderhoud fietsbrug Uit afspraken uit de overeenkomst inzake de fietsbrug Cuijk-Mook is in 2022 een bedrag ontvangen (baat) voor het meerjarig onderhoud van de fietsbrug en gestort (last) in de onderhoudsvoorziening van de fietsbrug. Nadeel 553
Mutaties reserves Het  grootste verschil wordt veroorzaakt door de beschikking over de reserves conform de verwerking van de Nota Reserves en Voorzieningen. Voordeel 294
Kabels en leidingen In 2022 zijn de werkelijke opbrengsten uit leges en degeneratie voor kabels en leidingen hoger dan in 2024 wordt voorzien. Nadeel 225

2.2 Openbaar groen

Openbaar groen

Terug naar navigatie - Openbaar groen

Tot dit beleidsveld behoren de taken op het gebied van de aanleg en onderhoud van het openbaar groen en speelvoorzieningen, circulaire grond-, weg- en waterbouw, beheer natuur en landschap, civiele objecten en technische installaties in de openbare ruimte.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.

Terug naar navigatie - De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.

De openbare ruimte is een belangrijke ontmoetings- en verblijfsplek. Deze dient aantrekkelijk te zijn en aan te sluiten op de behoefte. Daarnaast heeft de openbare ruimte een belangrijke functie in het kader van (economische) bereikbaarheid. Uitgangspunt is dat de openbare ruimte schoon, heel en veilig is en dat bij de grote vervangingsopgaven de komende decennia de openbare ruimte toekomstbestendig wordt ingericht.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.2 OPENBAAR GROEN -6.558 -8.161 -7.169 -7.491 -7.587 -7.683
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.2 OPENBAAR GROEN 207 110 112 110 110 110

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 >€ 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Beheer openbaar groen Het beheerplan openbaar groen is geactualiseerd en onderdeel daarvan is het straatmeubilair. Bij  de Kadernota zijn extra middelen (€ 90.000) gevraagd voor het beheer en onderhoud van straatmeubilair. De overige mutaties betreffen herschikkingen van het budget en indexaties. Nadeel 174
Beheer bomen

Het beheerplan bomen is geactualiseerd. Bij de Kadernota 2024 zijn extra middelen (€ 200.000) gevraagd voor het beheer van bomen. De overige mutaties betreffen herschikkingen van het budget en indexaties.

Nadeel

341

Beheer bos en natuurterreinen

Het beheerplan voor bos en natuurterreinen is geactualiseerd. Bij de Kadernota 2024 zijn extra middelen gevraagd voor beheer van bos en natuurterreinen en het maaien van sloten (2x € 85.000). Bij de programmabegroting 2023 en verder is vanaf  2024 jaarlijks € 100.000 extra opgenomen voor beheer van ecologische verbindingszones. Daarnaast zijn er door herschikking van het budget enkele kleine mutaties.

Nadeel

245

FUP (Uitvoeringsprogramma voormalig Sint Anthonis) Vanuit voormalig gemeente Sint Anthonis zijn in het kader van het Uitvoeringsprogramma enkele incidentele projecten die doorlopen in 2023. Een van die projecten "Opwaarderen Oploose Molenbeek" (€ 1.550.000) is ten onrecht als incidenteel exploitatiebudget opgevoerd en zal bij gelegenheid van de decemberrapportage 2023 omgezet worden in een investeringskrediet.  Voordeel 1.752
Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden.    

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Beheer bos en natuurterreinen Het beheerplan voor bos en natuurterreinen is geactualiseerd. Bij de Kadernota 2024 zijn extra middelen gevraagd voor beheer van bos en natuurterreinen en het maaien van sloten (2x € 85.000). Daarnaast heeft er een herschikking plaatsgevonden en is budget € 268.000) voor het maaien van de sloten van riolering (beleidsprogramma 7.1) en budget (€ 100.000) voor onderhoud van natuurlijke recreatievoorzieningen overgezet naar natuur en landschap (beleidsprogramma 2.2 Openbaar groen). Bij de programmabegroting 2023 en verder is vanaf  2024 jaarlijks € 100.000 extra opgenomen voor beheer van ecologische verbindingszones. Nadeel 638
Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden.    

2.3 Water

Water

Terug naar navigatie - Water

Tot dit beleidsveld behoren de economische havens en waterwegen. Taken op het gebied van (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.3 WATER -137 -353 -287 -286 -285 -284
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.3 WATER 43 168 163 163 163 163

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden.    
Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden.    

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten

 

   
Diverse

Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de realisatie van de Bulk terminal Cuijk (raadsbesluit 23 mei 2022), waardoor de exploitatiekosten in 2024 € 89.000 hoger zijn begroot dan in 2022. Tegenover de hogere kosten staan opbrengsten uit doorvoerrechten.  Verder waren de werkelijke onderhoudskosten in 2022 lager (€ 25.000) dan voor 2024 begroot en zijn er enkele mutaties op de kapitaallasten (€ 30.000).

Nadeel 150
Baten      
Doorvoerrechten Verschil wordt veroorzaakt door herschikking  opbrengsten van de doorvoerrechten. In de begroting 2022 waren deze opbrengsten begroot bij belastingen en vanaf de begroting 2023 zijn deze begroot onder Economische havens en waterwegen. Daarnaast als gevolg van de realisatie van de Bulk terminal Cuijk (raadsbesluit 23 mei 2022) stijgen de doorvoerrechten met € 89.000. Voordeel 120

2.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Ambities 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Levensduur verlengend groot onderhoud 1.300 1.300 1.300 1.300 Betreft groot onderhoud levensduur verlengend zoals deklagen en herstraten. Was voorheen te laag en andere afschrijvingstermijn opgenomen. Dus deels reparatie en harmonisatie van oud beleid. 
Quayweg 1.000       Verbeteren van de verkeersveiligheid van de Quayweg. Weg heeft lengte van ca. 9 km en moet worden aangepast. Onderzoek naar 60 of 80 km loopt. Budget is bepaald op inrichting 60 km. 
Reconstructie Le Sage ten Broekstraat Cuijk 500       Binnen de reguliere beheerbudgetten is vanuit verschillende disciplines een totaal budget van € 475.000 beschikbaar. Om niet alleen lokale onderhoudsmaatregelen te treffen, maar de gehele openbare ruimte te kunnen reconstrueren en her-interichten is aanvullend budget benodigd. Heeft ook relatie met woningbouw Robijnlaan Cuijk. 
Tegengaan hittestress (klimaatbestendig)       330 Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen van de openbare ruimte en toevoegen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en klimaatbestendig maken.
Verbeteren verkeersveiligheid door verstevigen wegbermen 350 350 350 475 Veel wegen in het buitengebied zijn niet ingericht op het gebruik. Vooral de verhardingsbreedte is vaak onvoldoende voor de veiligheid. Inventarisatie is afgerond.
Vervanging bomen 591 591 591 1.111 Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 1.111.000. In de huidige begroting is € 520.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 591.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en een inhaalslag m.b.t. vervanging. In het verleden werden op projectbasis (incidenteel) middelen gevraagd voor vervanging van bomen.
Vervanging spelen 412 412 412 700 Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 700.000. In de huidige begroting is € 288.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 412.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en dat in het verleden op projectbasis (incidenteel) middelen werden gevraagd voor vervanging van speeltoestellen.
WIU openbaar groen 100 100 100 100 Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/verandering van het areaal openbaar groen. Vb Vergroening bermen Buizenberg-Schutterskamp Vianen.
WIU Speelvoorzieningen 100 100 100 100 Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/toevoeging van het areaal speelvoorzieningen. Wensen en verzoeken die te maken hebben met bestaande speelvoorzieningen worden bekostigd uit de reguliere vervangingsinvesteringen.
WIU Verfraaien dorpsentrees       188 Verfraaien van de dorpsentrees, vb d.m.v. aanbrengen groen en/of bomen.
WIU Verkeersveiligheid       125 Realiseren van kleine verkeersaanpassingen voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie.
WIU, reconstructie Hanenstraat Velp   300     Door het toevoegen van nieuwe woningen is de inrichting niet meer afgestemd op de functie van woonstraat. Vooral de afwatering is knelpunt. 
Reconstructie St. Cornelisstraat Vortum-Mullem.  250       Geraamde kosten bedraagt 2 mln. Door inflatie en uitbreiding scope met vergroenen van het plein bij MFA is extra budget benodigd. 
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   869     Uitvoering meekoppelkans Herstel Halfbastion Blauwkop. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   78     Uitvoering meekoppelkans Recreatieve aansluiting dijkje klooster Velp. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   1.709     Uitvoering meekoppelkans Aanbrengen fietspad 7,5 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   2.403     Uitvoering meekoppelkans Fietsbrug.In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. 
 Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   153     Uitvoering meekoppelkans Variant Reek-Overlangel fietspad benedendijks, gedeelte LvC 0,7 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027
 Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   34     Uitvoering meekoppelkans Pad langs lelyzone inclusief aantakkingen. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten(kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen) . Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027
 Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028   35     Uitvoering meekoppelkans Pad Lage Wijdth. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027
Onontkoombare knelpunten          
Fietsstraat Rembrandt van Rijnstraat Boxmeer huidige krediet 2,5 milj. 1.400       Oorspronkelijk krediet krediet van 2,5 mln is gebaseerd op prijspijl 1-1-2019. Nieuwe kostenraming laat zien dat uitbreiding 1.4 mln benodigd is. 
Levensduur verlengend groot onderhoud -525 -525 -525   Correctie - wordt vervangen door nieuwe investeringen
Vervanging civiele objecten 630       Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Op basis van inspectiegegevens worden 2024 diverse bruggen vervangen. In de jaren 2025, 2026 en 2027 staan geen vervangingen gepland. De totale investering bedraagd € 630.000.
Vervanging groen       575 Voor groen is € 575.000 beschikbaar in de begroting en lijkt voldoende voor vervanging van het openbaar groen.
Vervanging verlichting       293 Voor verlichting is € 293.000 beschikbaar in de begroting wat op basis van huidige gegevens voldoende lijkt voor vervanging voor de openbare verlichting.
Vervanging wegen       1.788 Vervangen verhardingen die de eindlevensduur hebben bereikt en niet meer zijn ingericht op huidige functie en gebruik. Doel is om zoveel mogelijk integraal te programmeren met vervangingen bomen, groen, verlichtingen en riolering waarbij rekening houden met vraagstukken klimaatadaptatie en energietransitie.
Wagenparkbeheer 1.037       Om het wagen- en materieelpark up to date te behouden wordt er jaarlijks begroot en geïnvesteerd. Dit heeft voor de fusie op verschillende manieren plaatsgevonden binnen de voormalige gemeenten. Sedert 2021 is er binnen wagenparkbeheer en de buitendienst(en) niet meer geïnvesteerd en begroot, in afwachting op de fusie en herinrichting van de Buitendienst. Het opgenomen bedrag heeft betrekking op 2024. Naar aanleiding van de herinrichting van de Buitendienst en te vormen Mobiliteitsvisie zal toekomstige vervanging van wagenpark en materieel structureel opgenomen in de begroting. Tevens wordt een verduurzamingsslag gemaakt en zullen voertuigen en materieel worden vervangen waarbij er een aanzienlijke CO2 reductie zal plaatsvinden. Voor 2024 is een bedrag begroot van  € 1.370.000. Hiervan is voor het jaar 2024 bij de begroting 2023 al € 333.000 beschikbaar gesteld. Derhalve is er nog een aanvullend bedrag nodig van € 1.037.000.

 

2.5 Beleidskaders

2.6 Beleidsindicatoren