Dit hoofdstuk geeft inzicht in de uitwerking van de begroting op de financiële positie in de komende jaren van de gemeente Land van Cuijk. Onderdeel van deze financiële positie betreffen de geprognostiseerde balans, het emu saldo, reserves en voorzieningen en investeringskredieten.
Financiële positie
Geprognosticeerde balans
Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balansBedragen x € 1.000
Activa | Begroting 01-01-24 | Begroting 01-01-25 | Begroting 01-01-26 | Begroting 01-01-27 | Begroting 01-01-28 |
Vaste activa | |||||
(Im)materiële vaste activa | 374.814 | 427.978 | 509.167 | 536.380 | 551.579 |
Financiële vaste activa | 20.899 | 20.899 | 20.899 | 20.899 | 20.899 |
Totaal vaste activa | 395.713 | 448.877 | 530.066 | 557.279 | 572.478 |
Vlottende activa | |||||
Voorraden | 32.615 | 22.532 | 18.475 | 12.414 | 2.032 |
Uitzettingen rentetypische looptijd < 1 jaar | 61.500 | 61.500 | 61.500 | 61.500 | 61.500 |
Liquide middelen | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Overlopende activa | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Totaal vlottende activa | 102.415 | 92.332 | 88.275 | 82.214 | 71.832 |
Totaal activa | 498.128 | 541.209 | 618.341 | 639.493 | 644.310 |
Passiva | Begroting 01-01-24 | Begroting 01-01-25 | Begroting 01-01-26 | Begroting 01-01-27 | Begroting 01-01-28 |
Vaste passiva | |||||
Eigen vermogen | 149.900 | 152.565 | 154.427 | 131.469 | 110.348 |
Voorzieningen | 36.613 | 35.663 | 35.197 | 35.220 | 35.235 |
Vaste schulden looptijd > 1 jaar | 135.979 | 192.413 | 277.219 | 308.890 | 332.587 |
Totaal vaste passiva | 322.492 | 380.641 | 466.843 | 475.579 | 478.170 |
Vlottende passiva | |||||
Netto vlottende schulden looptijd < 1 jaar | 141.636 | 126.568 | 117.498 | 129.914 | 132.140 |
Overlopende passiva | 34.000 | 34.000 | 34.000 | 34.000 | 34.000 |
Totaal vlottende passiva | 175.636 | 160.568 | 151.498 | 163.914 | 166.140 |
Totaal generaal | 498.128 | 541.209 | 618.341 | 639.493 | 644.310 |
EMU-saldo
Terug naar navigatie - EMU-saldoDe term EMU-saldo moet worden bezien tegen de achtergrond van het (Europese) streven naar houdbare overheidsfinanciën. Europese begrotingsregels zijn grotendeels vastgelegd in het Stabiliteits- en Groeipact (SGP). De belangrijkste uitgangspunten van het SGP zijn:
- Het EMU-saldo ofwel het nationale begrotingstekort mag niet groter zijn dan 3% van het bruto binnenlands product (bbp). Van dit tekort neemt het Rijk 2,5% voor zijn rekening en de decentrale overheden 0,5%.
- De EMU-schuld: de overheidsschuld moet lager zijn dan 60% van het bbp.
- Het structurele EMU-saldo: elk land heeft een Medium Term Objective. Dit is een landenspecifiek structureel saldo (het saldo na correctie voor de conjunctuur) dat op de middellange termijn gerealiseerd moet worden. Voor Nederland is dit een structureel begrotingstekort van maximaal 0,5% van het bbp.
In Nederland is het SGP verankerd in de Wet houdbare overheidsfinanciën (Wet Hof). Het EMU-saldo bevat de inkomsten en uitgaven van de hele Nederlandse overheid en de beheersing ervan is ook een verantwoordelijkheid van alle lagen van de overheid. De Wet Hof bevat een bepaling dat het Rijk en de decentrale overheden een gezamenlijke en gelijkwaardige inspanningsplicht hebben om de Europese begrotingseisen te respecteren. De Wet Hof bevat ook procedurebepalingen over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de gelijkwaardige inspanningsplicht van de decentrale overheden (gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen). Deze gelijkwaardige inspanning in termen van een macronorm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden gezamenlijk, wordt aan het begin van een kabinetsperiode na bestuurlijk overleg, voor de duur van de kabinetsperiode vastgesteld. In het bestuurlijk overleg van 18 januari 2013 is een akkoord bereikt voor de ontwikkeling van de decentrale overheden met een na te streven ontwikkeling van - 0,5% in 2013 naar respectievelijk - 0,2% (ambitie) en – 0,3% (tekortnorm) in 2017. Hoewel er sprake is van een macro norm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden is die niet onderverdeeld in een (micro)norm per individuele overheid. Wel is er sprake van een referentiewaarde per individuele overheid. De koepelorganisaties van decentrale overheden hebben aangegeven dat de idee van een macro norm voldoende borgt dat de decentrale overheden hun gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de naleving ervan serieus nemen.
In de Wet Hof is wel opgenomen dat de decentrale overheden een sanctie opgelegd kunnen krijgen bij een overschrijding van de macro norm ook als Nederland als geheel uit hoofde van de afspraken uit het SGP geen financiële sanctie opgelegd zou krijgen door de Europese Raad. Het instrumentarium in de Wet Hof, bestuurlijk overleg met als laatste redmiddel een sanctie-instrument, biedt de minister van Financiën een instrument om zijn verantwoordelijkheid in te vullen ter beheersing van het EMU-saldo van decentrale overheden.
Met het oog op een betere raming en beheersing van het EMU-saldo wordt in het vernieuwde BBV een geprognosticeerde balans voorgeschreven en het meerjarig opnemen van het EMU-saldo. Via de geprognosticeerde balans krijgt de raad meer inzicht in de ontwikkeling van onder meer investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen en in de financieringsbehoefte.
Het EMU-saldo of vorderingensaldo is het financieringssaldo minus deelname aan bedrijven en inkomsten uit kredietverstrekking, uitgedrukt in geld, van een overheid die lid is van de EMU.
Het EMU saldo van de gemeente Land van Cuijk is:
Bedragen x € 1.000
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Exploitatiesaldo voor toevoeging aan / onttrekking uit reserves (BBV, artikel 17c) | -5.822 | 2.666 | 54 |
Mutatie (im)materiële vaste activa | 8.885 | 53.164 | 81.000 |
Mutatie voorzieningen | 2.295 | -950 | -466 |
Mutatie voorraden (inclusief bouwgronden in exploitatie) | 0 | -10.082 | -4.057 |
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, inclusief de afwaardering van financiële vaste activa | 0 | 0 | 0 |
EMU-Saldo | -12.412 | -41.366 | -77.355 |
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenHier vindt u het overzicht van de meerjareninvesteringen 2024-2027.
De investeringen voor het begrotingsjaar 2024 voteren wij bij de programmabegroting.
Bedragen x € 1.000
1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid | |||||
Onontkoombare knelpunten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat | 131 | Uitgiftepunt documenten. De opslag van reisdocumenten moet voldoen aan de Paspoortwet. De voormalige gemeente Boxmeer werkte al met een zogenaamde paspomaat. Gezien de gemeenteomvang en de daarmee samenhangende hoeveelheid reisdocumenten (vanaf 2024 krijgen we weer te maken met de 10-jaren piek) en rijbewijzen kan dit qua ruimte en beveiliging niet in kluis bij de receptie worden opgeslagen. |
2. Openbare ruimte | |||||
Ambities | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Levensduur verlengend groot onderhoud | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | Betreft groot onderhoud levensduurverlengend zoals deklagen en herstraten. Was voorheen te laag en andere afschrijvingstermijn opgenomen. Dus deels reparatie en harmonisatie van oud beleid. |
Quayweg | 1.000 | Verbeteren van de verkeersveiligheid van de Quayweg. Weg heeft lengte van ca. 9 km en moet worden aangepast. Onderzoek naar 60 of 80 km loopt. Budget is bepaald op inrichting 60 km. | |||
Reconstructie Le Sage ten Broekstraat Cuijk | 500 | Binnen de reguliere beheerbudgetten is vanuit verschillende disciplines een totaal budget van € 475.000 beschikbaar. Om niet alleen lokale onderhoudsmaatregelen te treffen, maar de gehele openbare ruimte te kunnen reconstrueren en herinterichten is aanvullend budget benodigd. Heeft ook relatie met woningbouw Robijnlaan Cuijk. | |||
Tegengaan hittestress (klimaatbestendig) | 330 | Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen van de openbare ruimte en toevoegen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en klimaatbestendig maken. | |||
Verbeteren verkeersveiligheid door verstevigen wegbermen | 350 | 350 | 350 | 475 | Veel wegen in het buitengebied zijn niet ingericht op het gebruik. Vooral de verhardingsbreedte is vaak onvoldoende voor de veiligheid. Inventarisatie van deze wegen loopt. |
Vervanging bomen | 591 | 591 | 591 | 1.111 | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 1.111.000. In de huidige begroting is € 520.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 591.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en een inhaalslag m.b.t. vervanging. In het verleden werden op projectbasis (incidenteel) middelen gevraagd voor vervanging van bomen. |
Vervanging spelen | 412 | 412 | 412 | 700 | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 700.000. In de huidige begroting is € 288.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 412.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en dat in het verleden op projectbasis (incidenteel) middelen werden gevraagd voor vervanging van speeltoestellen. |
WIU openbaar groen | 100 | 100 | 100 | 100 | Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/verandering van het areaal openbaar groen. Vb Vergroening bermen Buizenberg-Schutterskamp Vianen. |
WIU Speelvoorzieningen | 100 | 100 | 100 | 100 | Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/toevoeging van het areaal speelvoorzieningen. Wensen en verzoeken die te maken hebben met bestaande speelvoorzieningen worden bekostigd uit de reguliere vervangingsinvesteringen. |
WIU Verfraaien dorpsentrees | 188 | Verfraaien van de dorpsentrees, vb d.m.v. aanbrengen groen en/of bomen. | |||
WIU Verkeersveiligheid | 125 | Realiseren van kleine verkeersaanpassingen voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie. | |||
WIU, reconstructie Hanenstraat Velp | 300 | Door het toevoegen van nieuwe woningen is de inrichting niet meer afgestemd op de functie van woonstraat. Vooral de afwatering is knelpunt. | |||
Reconstructie St. Cornelisstraat Vortum-Mullem. | 250 | Geraamde kosten bedraagt 2 mln. Door inflatie en uitbreiding scope met vergroenen van het plein bij MFA is extra budget benodigd. | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 869 | Uitvoering meekoppelkans Herstel Halfbastion Blauwkop. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 78 | Uitvoering meekoppelkans Recreatieve aansluiting dijkje klooster Velp. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 1.709 | Uitvoering meekoppelkans Aanbrengen fietspad 7,5 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 2.403 | Uitvoering meekoppelkans Fietsbrug.In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 153 | Uitvoering meekoppelkans Variant Reek-Overlangel fietspad benedendijks, gedeelte LvC 0,7 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 34 | Uitvoering meekoppelkans Pad langs lelyzone inclusief aantakkingen. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten(kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen) . Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | 35 | Uitvoering meekoppelkans Pad Lage Wijdth. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | |||
Onontkoombare knelpunten | |||||
Fietsstraat Rembrandt van Rijnstraat Boxmeer huidige krediet 2,5 milj. | 1.400 | Oorspronkelijk krediet krediet van 2,5 mln is gebaseerd op prijspijl 1-1-2019. Nieuwe kostenraming laat zien dat uitbreiding 1.4 mln benodigd is. | |||
Levensduur verlengend groot onderhoud | -525 | -525 | -525 | Correctie - wordt vervangen door nieuwe investeringen | |
Vervanging civiele objecten | 630 | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Op basis van inspectiegegevens worden 2024 diverse bruggen vervangen. In de jaren 2025, 2026 en 2027 staan geen vervangingen gepland. De totale investering bedraagd € 630.000. | |||
Vervanging groen | 575 | Voor groen is € 575.000 beschikbaar in de begroting en lijkt voldoende voor vervanging van het openbaar groen. | |||
Vervanging verlichting | 293 | Voor verlichting is € 293.000 beschikbaar in de begroting wat op basis van huidige gegevens voldoende lijkt voor vervanging voor de openbare verlichting. | |||
Vervanging wegen | 1.788 | Vervangen verhardingen die de eindlevensduur hebben bereikt en niet meer zijn ingericht op huidige functie en gebruik. Doel is om zoveel mogelijk integraal te programmeren met vervangingen bomen, groen, verlichtingen en riolering waarbij rekening houden met vraagstukken klimaatadaptatie en energietransitie. | |||
Wagenparkbeheer | 1.037 | Om het wagen- en materieelpark up-to-date te behouden wordt er jaarlijks begroot en geïnvesteerd. Dit heeft voor de fusie op verschillende manieren plaatsgevonden binnen de voormalige gemeenten. Sedert 2021 is er binnen wagenparkbeheer en de buitendienst(en) niet meer geïnvesteerd en begroot, in afwachting op de fusie en herinrichting van de Buitendienst. Het opgenomen bedrag heeft betrekking op 2024. Naar aanleiding van de herinrichting van de Buitendienst en te vormen Mobiliteitsvisie zal toekomstige vervanging van wagenpark en materieel structureel opgenomen in de begroting. Tevens wordt een verduurzamingsslag gemaakt en zullen voertuigen en materieel worden vervangen waarbij er een aanzienlijke CO2 reductie zal plaatsvinden. Voor 2024 is een bedrag begroot van € 1.370.000. Hiervan is voor het jaar 2024 bij de begroting 2023 al € 333.000 beschikbaar gesteld. Derhalve is er nog een aanvullend bedrag nodig van € 1.037.000. |
4. Onderwijs | |||||
Onontkoombare knelpunten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
De Sprong | 2.000 | Aanvulling van dit krediet noodzakelijk door uitbreiding van het aantal m2 door leerlingengroei, aanpassing van de bouwkosten naar prijspeil 2023 en kosten tijdelijke huisvesting en sloop die niet inbegrepen waren. | |||
De Waai | 750 | In 2021 is reeds krediet verstrekt voor uitbreiding van de Waai om te kunnen voorzien in de benodigde onderwijshuisvesting voor het groeiend aantal leerlingen. Aanvullend onderzoek heeft echter uitgewezen dat er meer uitbreiding dient plaats te vinden omdat een aantal ruimten momenteel niet functioneel is. Daarnaast dient het eerder toegekende krediet geindexeerd te worden conform prijspeil 2023. | |||
Weijerwereld | 850 | Het leerlingenaantal groeit sneller dan verwacht. Er zijn extra lokalen nodig om in onderwijshuisvesting te kunnen voorzien (wettelijke plicht). |
5. Sport en cultuur | |||||
Ambities | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
De Kwel | 3.500 | In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. De investering zal gedekt worden door het investeringsbedrag van € 3.478.500 te onttrekken uit de algemene reserve en te storten in de bestemmingsreserve. | |||
Onontkoombare knelpunten | |||||
Activiahal | 50 | Het aanbrengen van een scheidingswand is noodzakelijk i.v.m. de veiligheid voor sporters en leerlingen die in de zaal bewegingsonderwijs volgen. |
6. Sociaal domein | |||||
Ambities | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Gemeenschapsacc. Grave West | 450 | De wijk Grave-West heeft aangegeven behoefte hebben aan een eigen wijkaccommodatie. Hiertoe heeft i.s.m. de wijkraad een onderzoek plaatsgevonden naar het geschikt maken van de voormalige GVV kantine als wijkaccommodatie. Om hierin te voorzien is een investering noodzakelijk. | |||
Gemeenschapshuis Holthees | 600 | In Holthees is momenteel geen gemeenschapsaccommodatie. Samen met de gemeente Venray zijn gesprekken gestart om hier i.s.m. Venray alsnog in te voorzien. | |||
Uitbreiding verduurzamen MFC De Agaath | 50 | In Sint Agatha is het café is gesloten. Om voor alle doelgroepen te kunnen voorzien in huisvesting in de gemeenschapsaccommodatie is de aanbouw van een serre noodzakelijk. |
7. Milieu | |||||
Ambities | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Koppelkansen gebiedssproces Verborgen Raamvallei | 100 | 100 | 100 | 100 | Binnen het gebiedsproces Verborgen Raamvallei zijn kansrijke meekoppelkansen aanwezig met cofinanciering van het waterschap en de provincie op het gebied van recreatie, klimaatadaptatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie. Voor het benutten van deze koppelkansen is de komende jaren structurele financiering noodzakelijk. |
Natuurontwikkeling | 600 | Alleen met het beschermen, behouden en realiseren van ecologische verbindingszones (hiervoor is in de Begroting tot en met 2026 al geld opgenomen) doen we onvoldoende voor de natuur en daarmee voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners. Daar waar zich kansen voor doen om nieuwe natuur te ontwikkelen (o.a. in samenhang met natuur inclusieve landbouw) is financiële ruimte nodig. De bestaande Reserves zijn hiervoor onvoldoende. In de Natuurvisie zal nadrukkelijk stilgestaan worden bij de kansen voor nieuwe natuur. | |||
Aanpassen Stoofbrug Grave | 290 | Voor het aanpassen van de Stoofbrug zijn als gevolg van kostenstijgingen extra middelen nodig voor de uitvoering | |||
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan | 3.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | Bij de realisatie van nieuwe ruimtelijke gebiedsontwikkelingen en projecten (woningbouw, zorg, onderwijs, economie) worden als onderdeel van deze projecten mobiliteitsvoorzieningen gerealiseerd in en direct gerelateerd aan deze projecten. Voor de aanpassingen aan, of aanvullingen op, bestaande infrastructuur en voorzieningen die projectoverstijgend nodig zijn om de cumulatie van de mobiliteitseffecten van al deze projecten te faciliteren en te realiseren (aanpassingen aan b.v. verbindingswegen, ontsluitingswegen en rotondes etc. zijn middelen nodig. In de kadernota zijn hiervoor deze middelen opgenomen, daarmee voldoen we ook aan de voorwaarde, eigen middelen zijn gereserveerd, om in aanmerking te kunnen komen voor cofinanciering vanuit de provincie en/of het rijk. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 12. * ontschotten. |
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan | 3.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | Een van de ambities voor de mobiliteitstransitie is modelshift. Daarbij is het streven het fietsgebruik en OV gebruik te stimuleren als alternatief voor autogebruik. Vanuit de provincie Noord-Brabant worden stimuleringsprogramma's opgezet. O.a. Sjees en Smartway-Z. Deze programma's richten zich op stimulering van ander gedrag van bewoners en werknemers in de gemeente, fietsen i.p.v. autorijden. Onderdeel van deze campagnes is de benadering van werkgevers. Naast kennis en gedragscampagnes zijn er ook aanpassingen en aanvullingen nodig op de faciliteiten voor fietsers, meer deelfietsen, oplaadpunten, collectief vervoer. De regionale opgave en zo ook voor onze gemeente is te investeren in het aanleggen van bredere en toegankelijkere (door)fietspaden en het aanpassen het van bestaande fietspaden. Ook hier geldt reservering van eigen middelen als een van de voorwaarden voor cofinanciering vanuit provinciale of rijksmiddelen. Om die reden zijn deze middelen in de kadernota opgenomen. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 11. |
Budgetneutraal | |||||
Riolering | 13.890 | 11.155 | 9.512 | 5.382 | Investeringen conform vastgestelde gemeentelijke rioleringsplannen. Dekking t.l.v. van de riolering. |
8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing | |||||
Ambities | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Beheerplan Vastgoed | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient jaarlijks rekening gehouden te worden met € 1.000.000 aan investeringen (o.a. vervanging van daken). Bij nieuwe noodzakelijke investeringen worden eventuele verduurzamingsmaatregelen altijd meegenomen. |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed bouwkundig | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. We willen dit versneld gaan doen en in 2030 ons eigen vastgoed klaar hebben voor de toekomst. Dit betreft de investeringen op bouwkundig vlak. |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed installaties | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | De routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (wordt later dit jaar aan u gepresenteerd) moet, door extra te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. Dit willen we versneld richting 20230 gaan doen. Dit betreft de investeringen voor verduurzaming in installaties. |
10. Overhead | |||||
Ambities | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Telefooncentrale | 160 | De huidige telefooncentrale is een voortzetting van één van de bestaande centrales van de voormalige gemeenten. Deze moet contractueel opnieuw worden aanbesteed in 2024. Hierdoor wordt de telefonische dienstverlening verder verbeterd. | |||
Onontkoombare knelpunten | |||||
Opslagcapaciteit IT-omgeving | 200 | De opslagcapaciteit van de IT-omgeving moet eerder uitgebreid worden dan voorzien. De datagroei is groter dan de kengetallen waarmee vooraf gerekend is. Dit ondanks toegepaste technische en organisatorische beheersmaatregelen. | |||
Budgetneutraal | |||||
Werkplekinrichting | 325 | De ICT-voorzieningen voor de kantoorwerkplekken dienen vernieuwd te worden. Dit gebeurt bij ingebruikname van het gemeentehuis in Boxmeer. | |||
Uitbreiding Wifi | 40 | Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het Wifi-netwerk worden uitgebreid. Daarnaast is er een toename in het gebruik van mobiele apparatuur waardoor het netwerk verdicht moet worden. | |||
Uitbreiding netwerk | 125 | Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het bekabelde netwerk van de ICT-omgeving worden uitgebreid. |
Begroting 2023 Investeringen jaarschijven 2024-2026
De kapitaallasten van deze investeringen zijn al gereserveerd (als stelpost in de begroting) en hebben hierdoor geen extra financiële impact op het begrotingssaldo.
bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 |
Reconstructie N321 | Reconstructie N321 op basis van wegvakkentheorie provincie. 30 juni behandeling in besluitvormende raadsvergadering. | 1.150 | ||
Natuurontwikkeling (Ecologische verbindingszones) | Natuurontwikkeling (Ecologische verbindingszones) | 514 | 514 | 514 |
Mobiliteitsvisie | Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie | 1.750 | 1.750 | 1.750 |
Meerjarenvisie natuur 2024 - 2030 | Uitvoeringsagenda meerjarenvisie natuur 2024 - 2030 | 150 | 150 | 150 |
Geboortebos | Aanleg van het geboortebos | 100 | 100 | 100 |
Meekoppelkansen Ruimte voor de Maas bij Oeffelt | Meekoppelkansen Ruimte voor de Maas bij Oeffelt | 200 | ||
Aanpak onderhoudsintensieve bomen / boombeheerplan | Aanpak onderhoudsintensieve bomen / boombeheerplan | 288 | 288 | 288 |
Aanpassen groen i.v.m. reconstructie wegen | Aanpassen groen i.v.m. reconstructie wegen | 44 | 44 | 44 |
Aanpassing Openbare Verlichting i.v.m. reconstructie wegen | Aanpassing Openbare Verlichting i.v.m. reconstructie wegen | 63 | 63 | 63 |
Herinrichting Raadhuisplein Boxmeer | Herinrichting Raadhuisplein Boxmeer | 938 | ||
Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups (oud Boxmeer) | Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups (oud Boxmeer) | 188 | 188 | 188 |
Reconstructiewegen, planmatig grootonderhoud levensduur verlengend (oud Boxmeer) | Reconstructiewegen, planmatig grootonderhoud levensduur verlengend (oud Boxmeer) | 525 | 525 | 525 |
Verbeteren verkeersveiligheid Bilderbeekstraat Boxmeer | Verbeteren verkeersveiligheid Bilderbeekstraat Boxmeer | 225 | ||
Verfraaien dorpentrees (oud Boxmeer) | Verfraaien dorpentrees (oud Boxmeer) | 188 | 188 | 188 |
Verkeersveiligheid | Verkeersveiligheid | 125 | 125 | 125 |
Verkeersveiligheid Bocstraat | Verkeersveiligheid Bocstraat | 375 | ||
Verstevigen wegbermen | Verstevigen wegbermen | 125 | 125 | 125 |
Vervangingskrediet beheerplan wegen | Vervangingskrediet beheerplan wegen | 1.913 | 1.788 | 1.788 |
Vervangingskrediet openbaar groen | Vervangingskrediet openbaar groen | 575 | 575 | 575 |
Vervangingskrediet openbare verlichting | Vervangingskrediet openbare verlichting | 244 | 409 | 231 |
Vervangingskrediet spelen | Vervangingskrediet spelen | 288 | 288 | 288 |
WIU processen | Fietsstraat Oeffeltseweg Beugen. | 438 | ||
WIU processen | Reconstructie aansluiting Hazewinkel Beugen. | 438 | ||
WIU processen | Verbeteren verkeersveiligheid Grotestraat Sambeek realiseren voetpad | 625 | ||
WIU processen. Verlichting fietspad Maashees- Vierlingsbeek-Venray | Verlichting fietspad Maashees- Vierlingsbeek-Venray | 381 | ||
Dijkversterking Cuijk - Ravenstein (CuRa) | Planuitwerkingskosten meekoppelkansen Dijkversterking Cuijk - Ravenstein (CuRa) | 626 | ||
Tegengaan hittestress om te komen tot klimaatbestendige inrichting openbare ruimte | Tegengaan hittestress om te komen tot klimaatbestendige inrichting openbare ruimte | 330 | 330 | 330 |
Vervanging Peugeot Partner 41-VV-XS | Vervanging Peugeot Partner 41-VV-XS | 28 | ||
Vervanging verrijker JCB | Vervanging verrijker JCB | 65 | ||
IHP onderwijshuisvesting gymzalen | IHP onderwijshuisvesting gymzalen | 1.867 | 1.867 | |
IHP onderwijshuisvesting primair onderwijs | IHP onderwijshuisvesting primair onderwijs | 3.995 | 3.995 | 3.995 |
IHP onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs | IHP onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs | 39.394 | ||
Toeristische ontwikkeling | Initiëren toeristische ontwikkeling | 200 | 200 | 200 |
16.138 | 55.721 | 11.464 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma
Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programmaBedragen x € 1.000
Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Toevoegingen aan reserves | ||||||
1. Bestuur en veiligheid | - | - | - | - | - | - |
2. Openbare ruimte | - | 5.145 | - | - | - | - |
3. Economie, Recreatie en Toerisme | 105 | 467 | 105 | 105 | 105 | 105 |
4. Onderwijs | - | - | - | - | - | - |
5. Sport en Cultuur | - | - | 3.479 | - | - | - |
6. Sociaal Domein | 906 | 3.245 | - | - | - | - |
7. Milieu | 45 | - | - | - | - | - |
8. VHROSV | 96 | 132 | - | - | - | - |
9. Algemene dekkingsmiddelen | 5.042 | 49.650 | 5.270 | 4.907 | 324 | 324 |
10. Overhead | 487 | 487 | 487 | 104 | 104 | 104 |
11.Vennootschapsbelasting | - | - | - | - | - | - |
12. Onvoorzien | - | - | - | - | - | - |
Totaal toevoegingen aan reserves | 6.681 | 59.126 | 9.340 | 5.116 | 533 | 533 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||||
1. Bestuur en veiligheid | - | 4.090 | - | - | - | - |
2. Openbare ruimte | 154 | 2.298 | 448 | 448 | 448 | 448 |
3. Economie, Recreatie en Toerisme | 1.845 | 2.426 | 327 | 346 | 342 | 342 |
4. Onderwijs | 147 | 1.376 | 1.073 | 799 | 787 | 222 |
5. Sport en Cultuur | 1.090 | 883 | 4.080 | 731 | 731 | 731 |
6. Sociaal Domein | 1.902 | 4.589 | 1.609 | 1.604 | 1.604 | 297 |
7. Milieu | 607 | 278 | 41 | 16 | 16 | 16 |
8. VHROSV | 447 | 926 | 33 | 33 | 33 | 33 |
9. Algemene dekkingsmiddelen | 5.996 | 64.823 | 1.556 | 509 | 19 | 19 |
10. Overhead | 739 | 1.263 | 707 | 586 | 586 | 586 |
11.Vennootschapsbelasting | - | - | - | - | - | - |
12. Onvoorzien | - | - | - | - | - | - |
Totaal onttrekkingen aan reserves | 12.926 | 82.951 | 9.874 | 5.072 | 4.566 | 2.694 |
Structurele reservemutaties | ||||||
Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
1. Bestuur en veiligheid | - | - | - | - | - | - |
2. Openbare ruimte | 145 | 178 | 448 | 448 | 448 | 448 |
3. Economie, Recreatie en Toerisme | 99 | 76 | 157 | 175 | 171 | 171 |
4. Onderwijs | 137 | 149 | 158 | 234 | 222 | 222 |
5. Sport en Cultuur | 614 | 588 | 601 | 731 | 731 | 731 |
6. Sociaal Domein | 222 | 283 | 297 | 297 | 297 | 297 |
7. Milieu | - | 29 | 41 | 16 | 16 | 16 |
8. VHROSV | - | 25 | 33 | 33 | 33 | 33 |
9. Algemene dekkingsmiddelen | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
10. Overhead | 739 | 707 | 707 | 586 | 586 | 586 |
11.Vennootschapsbelasting | - | - | - | - | - | - |
12. Onvoorzien | - | - | - | - | - | - |
Totaal structurele reservemutaties | 1.975 | 2.055 | 2.461 | 2.540 | 2.523 | 2.523 |