4. Onderwijs

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID -4.756 -5.595 -4.744 -4.744 -4.744 -4.744
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING -7.677 -6.227 -7.175 -6.940 -8.290 -8.306
Totaal 4. ONDERWIJS -12.433 -11.823 -11.919 -11.684 -13.035 -13.050
Baten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID 2.368 3.521 3.010 2.660 2.660 2.095
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING 910 1.376 677 752 740 740
Totaal 4. ONDERWIJS 3.278 4.897 3.686 3.412 3.399 2.834

4.1. Onderwijsbeleid

Onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - Onderwijsbeleid

Tot dit beleidsproduct behoren het openbaar basisonderwijs, het onderwijsbeleid, achterstandenbeleid, peuterspeelzalen en leerlingenvervoer.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Kwalitatief goede en toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Kwalitatief goede en toekomstbestendige onderwijshuisvesting

De vorming van integrale kindcentra (IKC's) is belangrijk voor het faciliteren van een positief opvoedklimaat. De gemeente faciliteert adequate huisvesting die bijdraagt aan ontwikkellijnen en een optimale samenwerking rond het kind. Dit betekent realisatie van integrale kindcentra (opvang en onderwijs), multifunctioneel inzetbare ruimten, verduurzaming van gebouwen en een gezond binnenklimaat. In de buitenruimte van kindcentra zetten we in op een groene omgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID -4.756 -5.595 -4.744 -4.744 -4.744 -4.744
Baten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID 2.368 3.521 3.010 2.660 2.660 2.095

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Nationaal Programma Onderwijs De uitgaven m.b.t. spuk Nationaal Programma Onderwijs ten behoeve van het inhalen van de achterstand op scholen als gevolg van covid-19 is met ingang van 2024 komen te vervallen.  De uitkering is ook vervallen. De wijziging verloopt budgettair neutraal Voordeel 950
Baten      
Nationaal Programma Onderwijs

De uitkering spuk Nationaal Programma Onderwijs ten behoeve van het inhalen van de achterstand op scholen als gevolg van covid-19 is met ingang van 2024 komen te vervallen. De uitgaven zijn ook vervallen. De wijziging verloopt budgettair neutraal

Nadeel 950
Mutatie reserves De onttrekking uit de reserve Kansrijk Opgroeien is in 2024 hoger dan in 2023 doordat er in 2024 meer pilots rondom Kansrijk Opgroeien zijn gepland.   Voordeel 397

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Onderwijs achterstandenbeleid Er is meer te besteden omdat de uitkering spuk Onderwijsachterstandenbeleid is toegenomen en er zullen nog middelen besteed worden uit voorgaande jaren. De tarieven van de Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE) stijgen als gevolg van indexering.  Nadeel 284
Nationaal Programma Onderwijs De spuk Nationaal Programma Onderwijs ten behoeve van het inhalen van de achterstand op scholen als gevolg van covid-19 is met ingang van 2024 komen te vervallen.  Voordeel 296
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken Doorbelasting personeel  Voordeel 166
Baten      
Onderwijs achterstandenbeleid De specifieke uitkering Onderwijs achterstandenbeleid is toegenomen en er zullen nog middelen besteed worden uit voorgaande jaren. Voordeel

145

Nationaal Programma Onderwijs De spuk Nationaal Programma Onderwijs ten behoeve van het inhalen van de achterstand op scholen als gevolg van covid-19 is met ingang van 2024 komen te vervallen. Nadeel

384

Mutatie reserve

In 2024 vindt een onttrekking uit de reserve Kansrijk Opgroeien voor de pilots rondom Kansrijk Opgroeien.  

Voordeel 915

4.2. Onderwijshuisvesting

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
4. ONDERWIJS
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING -7.677 -6.227 -7.175 -6.940 -8.290 -8.306
Baten
4. ONDERWIJS
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING 910 1.376 677 752 740 740

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Onderwijshuisvesting In 2024 zijn er extra lasten voor tijdelijke huisvesting voor de basisschool De Nienekes in verband met nieuwbouw. nadeel 985
Achterstallig onderhoud In 2023 zijn er incidentele lasten met betrekking tot groot onderhoud van basisschool Het Bolwerk.   voordeel 132
Baten      
Reserves

Ter dekking van incidentele projecten wordt in 2023 meer uit reserves onttrokken.

nadeel

700

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Onderwijshuisvesting Ontheemden  In 2022 waren de kosten in het kader van de regeling Spuk Onderwijshuisvesting Ontheemden voor de tijdelijke onderwijshuisvesting ten behoeve van leerplichtige ontheemde jongeren uit Oekraïne.  voordeel 178
Baten      
Onderwijshuisvesting Ontheemden  In 2022 hebben we in het kader van de Spuk Onderwijshuisvesting Ontheemden een bijdrage ontvangen van het rijk.  Nadeel 178
Onderwijshuisvesting In 2024 zijn er extra lasten voor tijdelijke huisvesting voor de basisschool De Nienekes in verband met nieuwbouw. Nadeel 985

Afschrijvingen

In 2022 hebben een groot aantal scholen de laatste afschrijvingstermijn gehad. Voordeel

1.017

4.3 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Onontkoombare knelpunten 2024 2025 2026 2027 Toelichting
De Sprong 2.000       Aanvulling van dit krediet noodzakelijk door uitbreiding van het aantal m2 door leerlingengroei, aanpassing van de bouwkosten naar prijspeil 2023 en kosten tijdelijke huisvesting en sloop die niet inbegrepen waren. 
De Waai 750       In 2021 is reeds krediet verstrekt voor uitbreiding van de Waai om te kunnen voorzien in de benodigde onderwijshuisvesting voor het groeiend aantal leerlingen. Aanvullend onderzoek heeft echter uitgewezen dat er meer uitbreiding dient plaats te vinden omdat een aantal ruimten momenteel niet functioneel is. Daarnaast dient het eerder toegekende krediet geindexeerd te worden conform prijspeil 2023. 
Weijerwereld 850       Het leerlingenaantal groeit sneller dan verwacht. Er zijn extra lokalen nodig om in onderwijshuisvesting te kunnen voorzien (wettelijke plicht). 

 

4.4 Verbonden partijen

4.5 Beleidskaders

4.6 Beleidsindicatoren