3. Economie, Recreatie en Toerisme

Economie, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Economie, recreatie en toerisme

We zetten in op het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van  bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Doel is een toekomstbestendige, vitale en leefbare gemeenschap met een stevige financieel-economische basis.  Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in onze gemeente draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Economische ontwikkeling gaat vandaag de dag niet alleen meer over materiële zaken.  Brede welvaart omvat naast financieel-economische ook sociaal-culturele en ruimtelijk-ecologische aspecten. Met de verdeling van welvaart, de volhoudbaarheid ervan voor toekomstige generaties ( ‘later’) en de welvaart regionaal, landelijk en internationaal biedt brede welvaart de basis voor een vitale leefomgeving met een stevige financieel-economische basis.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE -2.235 -2.977 -3.347 -3.420 -3.463 -3.503
3.2 Recreatie en Toerisme -1.248 -1.483 -1.436 -1.485 -1.529 -1.577
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -5.264 -4.434 -3.994 -4.291 -4.289 -4.206
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME -8.747 -8.893 -8.778 -9.196 -9.281 -9.286
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE 145 183 202 202 202 202
3.2 Recreatie en Toerisme 1.398 2.843 974 993 989 989
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 9.821 3.994 4.089 4.586 4.586 4.586
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME 11.363 7.020 5.265 5.781 5.777 5.776

3.1 Economie

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Dit programma gaat over het economisch klimaat van de gemeente, recreatie en toerisme en de verschillende werklandschappen, denk aan bedrijventerreinen, buitengebied en centrumgebieden in onze gemeente. In het Land van Cuijk is sprake van een (van oudsher) sterk cluster van bedrijven die (wereldwijd) werkzaam zijn op het gebied van agrarische sector-, food branche- en technologische ontwikkeling. Kernpunt is dat ze ten dienste staan van de primaire sector. Om deze economische kracht te behouden en te versterken is integrale inzet op verschillende thema’s wenselijk. Hierbij moet worden gedacht aan Identiteit, Communicatie en Samenwerking, Ruimte en Infrastructuur, Toekomstbestendige Economie, Arbeidsmarkt en Onderwijs. Regionale en lokale samenwerking dragen bij aan de versterking van economische doelen. 

  1. Economie: We zetten in op het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van  bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Doel is een toekomstbestendige vitale en leefbare gemeenschap met een stevige financieel-economische basis.  Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in onze gemeente draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Economische ontwikkeling gaat vandaag de dag niet alleen meer over materiële zaken. Brede welvaart omvat naast financieel-economische ook sociaal-culturele en ruimtelijk-ecologische aspecten. Met de verdeling van welvaart, de volhoudbaarheid ervan voor toekomstige generaties ( ‘later’) en de welvaart regionaal, landelijk en internationaal biedt brede welvaart de basis voor een vitale leefomgeving met een stevige financieel-economische basis. 
  2. Recreatie en Toerisme: Onze gemeente kent een veelzijdig economisch profiel. Daarbinnen vormt recreatie en toerisme een sterke pijler die grote invloed heeft op de economische vitaliteit en leefbaarheid. Wij kiezen ervoor om deze veelzijdigheid aan economische- c.q. toeristisch-recreatieve activiteiten verder te versterken, aan te jagen en te promoten. Doel is meer overnachtingen, mensen die langer blijven, meer uitgeven en verdere groei van dagrecreatie. Dat doen we onder andere door onze kernen aantrekkelijk en bereikbaar te houden, maar zeker ook door de aantrekkingskracht te benutten van ons veelzijdig landschap (o.a. Unesco Maasheggen).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties, met voor de korte termijn specifieke aandacht voor talentontwikkeling en arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - Het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties, met voor de korte termijn specifieke aandacht voor talentontwikkeling en arbeidsmarkt.

De toekomstbestendige economie is innovatief, duurzaam, sterk en draagt bij aan brede welvaart voor de samenleving.  Middels de economische visie zoeken we naar de richting voor de toekomst. Hierbij aandacht voor brede welvaart , kennis en innovatie en circalaire economie. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE -2.235 -2.977 -3.347 -3.420 -3.463 -3.503
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE 145 183 202 202 202 202

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en begroting 2023 >€ 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Toerisme en Unesco  Vanaf de begroting 2024 zijn structurele budgetten opgenomen voor harmonisatie toeristische Platforms, uitvoering toeristische visie en Unesco Maasheggen.   Nadeel 175
Kermissen Voor uitvoering van kermisbeleid is vanaf 2024 een hoger budget opgenomen Nadeel 75
Havens Vanaf 2024 is een bijdrage aan Brabant Ports opgenomen (samenwerking havengemeenten).  Nadeel 45
Kapitaallasten en personeelslasten De kapitaallasten zijn in 2024 hoger dan in 2023 door investeringen die in 2023 zijn afgerond en waarvan de kapitaallasten vanaf 2024 lopen. De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 80
Baten      
Geen toelichting  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden    

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en jaarrekening 2022 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Economische ontwikkeling  -visies en beleid De uitgaven voor opstellen van visies en beleid waren in 2022 lager. Vanaf 2023 is een budget voor uitvoeringskosten opgenomen. O.a. voor de uitvoering Economisch toeristische visie, Versterken Brede Welvaart, Veerkrachtige arbeidsmarkt en havenontwikkeling.  Nadeel 650
Netwerksamenwerking Vanaf 2023 is in programma 3 een raming opgenomen uit programma 1 (bestuurlijke samenwerking) naar programma 3. Betreft bijdragen voor regionale samenwerking op economisch vlak. Nadeel 350
Kermissen en Evenementen De uitgaven voor Kermissen en Evenementen waren in 2022 lager dan geraamd. In 2023 is het kermisbeleid vastgesteld en het budget is hierop vanaf 2024 aangepast. Nadeel 120
Baten      
Toeristenbelasting De toeristen- en forensenbelasting wordt bij beleidsveld 3.2 Recreatie en Toerisme verantwoord. Nadeel 1.121

3.2 Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme

We willen inzetten op versterking van de identiteit. Regionale ontwikkeling en lokale samenwerking versterken horeca en toeristisch-recreatieve bedrijven.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.2 Recreatie en Toerisme -1.248 -1.483 -1.436 -1.485 -1.529 -1.577
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.2 Recreatie en Toerisme 1.398 2.843 974 993 989 989

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden.    
Baten      
Mutatie reserves Bij de budgetoverheveling 2022 wordt in 2023 een beschikking gedaan uit de algemene reserve. Voordeel 1.869

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Recreatie en toerisme De hogere begrote kosten 2024 worden voornamelijk veroorzaakt door de indexatie,  een incidenteel budget voor toeristische promotionele activiteiten en hogere kapitaallasten. In 2021 waren nog niet alle investeringen afgerond, waardoor de kapitaallasten niet per 2022, maar later zijn gestart. Nadeel 188
Baten      
Toeristen- en forensenbelasting De toeristen en forensenbelasting werd voorheen bij beleidsveld 3.1 Economie verantwoord. Voordeel 786
       

3.3. Bedrijfslocaties

Bedrijfslocaties

Terug naar navigatie - Bedrijfslocaties

Tot dit beleidsveld behoren de grondexploitatie van bedrijventerreinen, conform de grondnota, zoals - Mill Zuid (Mill), -Uitbreiding Saxe Gotha (Boxmeer), Bedrijvenpark de Bons (Grave) en Molenveld fase II – III (Wanroij) en tevens land- en tuinbouwgronden. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -5.264 -4.434 -3.994 -4.291 -4.289 -4.206
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 9.821 3.994 4.089 4.586 4.586 4.586

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving  Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Grondexploitatie bedrijven Op grond van de herijking van de grondexploitaties bij de jaarrekening 2022 (medio april 2023) zijn de ramingen bijgesteld. T.o.v. 2023 is de raming lasten 2024 lager. Zie ook baten. Voordeel 140
Gemeentelijke grondbank In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is incidenteel voor 2023 € 150.000 beschikbaar gesteld voor de opstart van het project gemeentelijke grondbank (last) met als dekking (baat) de algemene reserve. Voordeel 150
Toevoeging aan reserve gebouwenbeheer Betreft de resultaatbestemming jaarrekening 2022. Stand 31-12-2022 voorziening onderhoud gemeentehuis Boxmeer wordt in 2023 gedoteerd (incidentele last 2023) aan de reserve gebouwenbeheer. Voordeel 362
Kapitaallasten De raming kapitaallasten zijn in 2024 lager dan in 2023. Voordeel 240
land en tuinbouwgronden In 2023 dient er nog een herschikking van het budget plaats te vinden voor de waterschapslasten. Dit zal bij gelegenheid van de decemberrapportage 2023 opgenomen worden. Nadeel 140
Baten      
Grondexploitatie bedrijven Op grond van de herijking van de grondexploitaties bij de jaarrekening 2022 (medio april 2023) zijn de ramingen bijgesteld. T.o.v. 2022 is de raming baten 2024 lager. Zie ook lasten Nadeel 200
Gemeentelijke grondbank In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is incidenteel voor 2023 € 150.000 beschikbaar gesteld voor de opstart van het project gemeentelijke grondbank (last) met als dekking (baat) de algemene reserve. Nadeel 150

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving  Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Grondexploitatie bedrijvenlocaties In 2022 is gestart met de ramingen van de vijf voormalige gemeenten, bij de vaststelling van de Jaarrekening 2022 (medio april 2023) zijn de diverse exploitaties doorgerekend.   Voordeel 1.450
Land en tuinbouwgronden In 2022 waren de kosten voor verkoop landbouwgronden  € 60.000 hoger dan in 2024 begroot. Het overige betreffen enkele kleine mutaties. Voordeel 120
Baten      
Grondexploitatie bedrijvenlocaties   In 2022 is gestart met de ramingen van de vijf voormalige gemeenten, bij de vaststelling van de Jaarrekening 2022 (medio april 2023) zijn de diverse exploitaties doorgerekend. Nadeel 2.962
Verkoopopbrengsten land- en tuinbouwgronden In 2022 waren de werkelijke opbrengsten (€ 1.553.000) uit grondverkopen hoger dan in de begroting 2024 wordt voorzien (€ 260.000). Nadeel 1.300
(Erf)pachten De opbrengsten uit (erf)pacht waren begroot bij gemeentelijke gronden onder beleidsproduct 9.3.  Nadeel 584
Mutaties reserves In 2022 hebben conform de kaderbrief 2022 onttrekkingen plaatsgevonden uit de algemene reserve ten behoeve na het MJOP 2022. Nadeel 1.468

3.5 Verbonden partijen

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Het college van burgemeester en wethouders en BNG Gebiedsontwikkeling B.V. zijn een uittredingsovereenkomst overeengekomen voor de uittreding van BNG Gebiedsontwikkeling B.V. uit de samenwerking Regionaal Bedrijvenpark Laarakker B.V./C.V. per 31 maart 2022. Hiermee is de gemeente de enige commandite in de RBL C.V. en de enige aandeelhouder in de beherende vennoot RBL B.V. en heeft de gemeente de volledige zeggenschap over RBL B.V./C.V. Het is de bedoeling dat de verdere ontwikkeling plaats zal blijven vinden binnen RBL B.V./C.V.. 

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor de focus op kerntaken met drie hoofddoelen:

  1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes. Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
  2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie. Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten.
  3. Klanten weten wat ze aan ons hebben. Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering en energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties en digitale transformaties.

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis  een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen.

3.6 Beleidskaders

3.7 Beleidsindicatoren